Gå til sbm.no
Sparebanken Møre gir 5 million kroner til etablering av Newton-rom i Ålesund.

En moderne undervisningsarena

Newton-rom til Ålesund

En ny og moderne undervisningsarena vil gi barn og unge en morsom og interessant opplevelse av realfag tidlig i utdanningsløpet . Newton-rommet skal plasseres på NMK på Campus i Ålesund og skal etter planen være i full drift fra høsten 2018.

Sparebanken Møre offentliggjorde under investorkonferansen Børs og Bacalao en tildeling på 5 million kroner til etablering av Newton rom på Campus i Ålesund. - Dette er dermed en av de største enkelt-tildelingene banken har gjort i nyere tid forteller Trond Nydal i Sparebanken Møre.

Realfagskompetanse viktig
- Fremtida vår ligg i hendene på de unge og vi ser at realfagskompetanse blir viktigere og viktigere innen stadig flere fagområdet, derfor håper vi at etableringen av et Newton-rom i Ålesund vil øke interessen for realfag blant barn og unge, sier Nydal.

Newtonrommet skal etableres i byggetrinn 2 ved Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund. Planen er ferdigstillelse i løpet av 2017, prøvedrift første halvår 2018 og full drift fra skolestart høsten 2018.

Både lærere og elever gleder seg
Et Newton rom er et praktisk, spennende innredet og teknologisk undervisningsrom med fokus på naturfag, matematikk og teknologi. Målgruppen er barn og unge gjennom læreplanbasert undervisning i skoletiden. Det finnes i dag rundt 30 Newtonrom i Norge, der alle er selveide, selvdrevne enheter.

- Realfagsundervisninga er dessverre veldig teoretisk og tung for mange elever. Det å kunne gjøre forsøk, kan sette ellers vanskelig teori inn i en relevant sammenheng, det blir mer praktisk for elevene og på den måten gir det mer mening også, sier Eirik Fylling, lærer ved Kolvikbakken Ungdomsskole.

Gjennom et Newton rom kan elevene få se hvordan ting fungerer, det blir ikke bare ord eller bilder i en bok. Realfagene blir noe de kan ta på, lukte, se og høre. Desto flere sanser som er i bruk i opplevelsen av realfag, jo bedre vil hjernen oppfatte og sette i system. Det vil gjøre undervisninga og læringa til elevene bedre, sier Fylling.

Helene Ella Drevik Ekrem og Stian Klokk Barstad, begge elever ved Kolvikbakken ungdomsskole, er begge enige om at et Newton rom vil gjøre undervisningen mye mer spennende og lærerik.

- Det blir med en gang mye kulere, fresht, nytt og spennende. Så det blir spennende å se hvor mye kult vi kan gjøre på Newton rommet sier Drevik Ekrem.

Flere artikler i kategorien Lokalt engasjement