Gå til sbm.no

NÆRINGSTEFT: Kjemper om én million

BagID gjør reisen enklere

Unngå innsjekkingskøer før flyreiser, spor hvor bagasjen din er selv og spar miljøet for sløsing med papir. De tre gründerne i BagID har funnet løsningen med sin digitale bagasjelapp.

Mye er digitalisert for å gjøre flyreisen raskere og enklere. Vi bestiller og betaler turen, reserverer flysete og sjekker inn med digital billett. Men reiser du med innsjekket bagasje må du fortsatt bruke de tradisjonelle papirlappene og innsjekkingsmaskinene.

– Nå er det på tide å tenke nytt, sier de tre gründerne Jan Vidar Nalbant, Øystein Tvedt og Øystein Aarsæther. – Vi vil at du skal feste en BagID på kofferten en gang for alle. Denne digitale skjermen gir en papirløs innsjekk, og du kan sjekke inn når som helst og fra hvor som helst i verden. Via en mobilapp kan du kontrollere at bagasjen følger deg på veien. Dermed blir flyreisen enklere både for deg og flyselskapene. 

Så god var denne forretningsideen at BagID nå er en av de tre bedriftene som konkurrerer om å vinne én million kroner i kompetansereisen NÆRINGSTEFT. 8. mars kåres vinneren under Sparebanken Møres investorkonferanse Børs & Bacalao.

Barndomskamerater
Idéen kom for fire år siden da automasjonsingeniør Jan Vidar Nalbant var på jobbreise sammen med tre andre ingeniører. – Vi var på vei ut til olje- og gassfeltet Goliat og fikk jobben utsatt fire dager da bagasjen med alt utstyret forsvant. Jobben kunne vært utført og penger spart hvis vi hadde visst tidligere at bagasjen ikke kom før om fire dager, sier ålesunderen.

Like etter ble han permittert fra en oljenæring i krise. Da tok han fremtiden i egne hender, som gründer i eget selskap. Han kontaktet flyselskaper og fant ut at det ikke var noen digitale løsninger for innsjekking av bagasje. Her lå det muligheter for å lage et sporingssystem der både reisende og flyselskapene til enhver tid har kontroll på hvor bagasjen befinner seg. Nalbant skjønte raskt at han måtte få med seg flere på idéen, og da var ikke veien lang til de to barndomskameratene Øystein Tvedt og Øystein Aarsæther fra Ålesund. Tvedt er selv gründer med eget regnskapsfirma og Aarsæther er sivilingeniør på produkt- og systemdesign. Med støtte fra Hoppid ble BagID stiftet i januar 2016. 

Solide samarbeidspartnere
– Den sommeren jobbet vi intenst med å utvikle idéen, og det ble lange dager og kvelder, minnes Øystein Aarsæther.

I dag disponerer trioen kontorlokaler midt i Ålesund sentrum. I et hjørne på kontoret har de utviklet og forbedret prototyper av den digitale bagasjelappen. De har lagt ned utallige arbeidstimer for å forbedre produktet. Nå er de i full gang med forberedelse til forhåndssalg, velge produksjonslokaler og utføre de tekniske løsningene som må være på plass hos flyselskapene.

I et hjørne på kontoret utvikler Øystein Aarsæther prototyper av den digitale bagasjelappen.

– Vi valgte tidlig å være åpen overfor bransjen om hva vi holdt på med, og det har gitt oss solide samarbeidspartnere. Vi er stolte over å ha Widerøe, Avinor og Telenor med på laget, sier Jan Vidar Nalbant.

BagID har allerede rukket å motta flere priser for forretningsideen, og har blant annet vunnet beste konseptpris fra Inventas og Storebrand Innovation Challenge 2016, hvor de også fikk publikumsprisen.  

Miljøvennlig
Og at BagID har en miljøvennlig profil er det ingen tvil om. Hvert år blir det skrevet ut over tre milliarder bagasjelapper i papir brukt til flyreiser. I følge bransjens egne beregninger forventes flytrafikken å øke med 50 prosent i løpet av de neste fem årene, så antall bagasjelapper vil bare øke.  

– Dagens bagasjelapp består av både papir og silikon, og den kan bare brukes en gang før vi kaster den. Bare tenk på alt det som trengs for å produsere disse lappene, fra trær og oljebaserte produkter til prisen for resirkulering når bagasjelappen er kastet. Med en digital bagasjelapp slipper en denne sløsingen med papir og vi sparer miljøet, forteller Øystein Tvedt.

Med en BagID kan du sjekke inn når som helst fra hvor som helst i verden.

Venter i spenning
BagID har også et aktivt styre med høy kompetanse fra flybransjen, IT og gründerskap. De har også mottatt støtte fra Innovasjon Norge, har fått med seg fire investorer og NTNUs akseleratorfond har også investert i bedriften. – Idéen er kapitalkrevende så vi er glade for all støtte vi får, sier de tre, som nå venter i spenning på hvem som vinner én million kroner i NÆRINGSTEFT. De fremhever særlig alt de har lært på denne kompetansereisen.

– Det har vært veldig gøy og lærerikt å se hva de andre bedriftene har gjort, og vi har blitt en del av et unikt gründermiljø, sier de samstemt. Nå i innspurten får de også laget en film som en del av opplegget i NÆRINGSTEFT. 

– Hvorfor skal dere vinne én million?

– Vår idé løser et reelt problem som flyreisende kjenner seg igjen i. For hvem har vel ikke stått i kø før innsjekk, strevd med å lime på bagasjelappen eller opplevd bagasje på avveie? Vi digitaliserer en prosess som åpenbart trengs å moderniseres, og den er miljøvennlig. Vi skal lage et bagasjehåndteringssystem slik at flyselskapene kan håndtere bagasjen bedre, som sikrer kontroll og skaper trygghet, sier de tre gründerne.

Les mer om BagID her: www.bagid.com

Les mer om de to andre finalistene i NÆRINGSTEFT her:
Alliansen Seaweed 
AgriMare Bio 

Flere artikler i kategorien Lokalt engasjement