Gå til sbm.no
forteller Linda Rafteseth Grimstad, fagsjef Kommunikasjon & Samfunnsansvar i Sparebanken Møre og prosjektleder NÆRINGSTEFT29. januar blir de 15 semifinalistene i NÆRINGSTEFT offentliggjort. De tre som går videre til finalen offentliggjøres 11.mars og 17.mars er selve finalen. Alt blir streamet direkte, forteller Linda Rafteseth Grimstad prosjektleder NÆRINGSTEFT i Sparebanken Møre. FOTO: Tone Molnes

NÆRINGSTEFT går digitalt:

En million kroner - 64 idéer

64 nyskapere og gründere fra hele fylket og i alle aldre er med i kampen om å vinne en million kroner i Sparebanken Møres NÆRINGSTEFT.

Årets kompetansereise og gründerkonkurranse startet i november, og frem mot mars 2021 vil deltakerne få hjelp til å utvikle sin forretningside i samarbeid med Sparebanken Møres eksperter og dyktige samarbeidspartnere. Pandemien gjør at samlingene, workshopene og frokostmøtene blir gjennomført digitalt.

Spente
– Da vi startet opp høstens digitale NÆRINGSTEFT-sesong var det flere ting vi var spente på – blant annet om vi i det hele tatt ville få med oss deltakere, sier prosjektleder NÆRINGSTEFT, Linda Rafteseth Grimstad om å måtte gå digitalt.

Fra 64 til 15
Det har så langt gått over all forventning. Deltagerne er fulle av drivkraft og optimisme – også digitalt. Nå skal de snart i ilden foran juryen for første gang. 29.januar blir det livstream med offentliggjøring av hvilke 15 av de 64 deltakerne som går til semifinalen.

Fire minutter
Foran juryen skal deltakerne levere inn en forretningsplan oppsummert på 1 side (canvas) og fremføre en fire minutter lang presentasjon (Pitch) av sin forretningside. På bakgrunn av dette plukker juryen ut de 15 semifinalistene som hver får 50 000 kroner, inkubatorplass hos Vindel, ProtoMore eller ÅKP pluss mentorhjelp fra bankens samarbeidspartnere.

Idéen om en digital innholdsplattform for lærere, utviklet av Karen Wiik fra Kristiansund, vant premien på en million kroner i nyskapingsstipendet NÆRINGSTEFT fra Sparebanken Møre i 2020.

Marked og gjennomføring
En forutsetning for å kunne gå videre til seminfinalen er ikke forretningsideen alene. Gründerne må også sannsynliggjøre at det finnes et marked for deres forretningside, og overbevise juryen om at teamet har den gjennomføringsevnen som kreves for å lykkes.

Nyskapende og bærekraftig
NÆRINGSTEFT er for alle typer bransjer og alle typer ideer. Det eneste kravet er at bedriften er i tidlig fase, at ideen er nyskapende og bærekraftig, og at selskapet har eller vi få forretningsadresse på Nordvestlandet.

Stor bredde
- Vi har også i år stor bredde innen type næring. Flere har produkt og tjenester innen mat og reiseliv, her er leverandører av produkt og tjenester knyttet til akvakultur, deltakere som vil lage virtuelle møteplasser for næringslivet inspirert av spillteknologi, noen har funnet potensielt lønnsomme bruksområder for maskinlæring og kunstig intelligens, og her er også ulike informasjons- og kommunikasjonsløsninger, forteller prosjektleder Linda.

Bak den store bredden skjuler seg et felles mål: Å gjøre verden til et litt bedre sted å bo og leve.

Fra 15 til 3
Finaleoppgaven er en fullstendig forretningsplan av forretningsideen og en presentasjon på 10 minutter. Av de 15 semifinalelistene går tre til finalen. De tre finalistene offentliggjøres 11.mars og 17.mars er det duket for selve finalen. Alt blir streamet direkte.

Over 2 millioner i potten
Vinneren av NÆRINGSTEFT får en million kroner i tillegg til semifinalepremien. De to øvrige finalistene får hver 200 000 kroner hver pluss de 50 000 premiekronene fra semifinalen. Samlet sett ligger det over to millioner i potten. I tillegg til all den kompetansen nyskaperne får under reisen av gründere som har klart det, og støttespillere fra bank, finans, forretningsrådgivning, markedsføring, jus og design. De gir sine innspill for at nyskaperne skal lykkes med nettopp sin forretningsidé.

Nye relasjoner og nettverk
– Det jeg synes er mest interessant med NÆRINGSTEFT er å se alle de nye relasjonene som kommer ut av det. Selv om dette strengt tatt er en konkurranse, så er det først og fremst framsnakking og samarbeid jeg opplever blant deltakerne. Vi har også med oss et fantastisk mentorteam som går «all in» for deltakerne og bidrar med både foredrag og workshoper i tillegg til mentor-virksomheten, forteller Linda Rafteseth Grimstad, fagsjef Kommunikasjon & Samfunnsansvar i Sparebanken Møre og prosjektleder NÆRINGSTEFT.


NÆRINGSTEFT live:

  • 29. januar kl. 12:00 Livstream med offentliggjøring av 15 semifinalister
  • 11.mars kl. 10:00 Offentliggjøring av de tre finalistene i NÆRINGSTEFT
  • 17.mars kl. 10:00 Finalen sendes live fra Øygardshallen på Giske.

Flere artikler i kategorien Lokalt engasjement