Gå til sbm.no
I Vipps har vi erkjent at feiling er nøkkelen til å lykkes. Det viktigste er hvordan man lærer av feilene sine og går videre, forteller Reza Sobut, teknologileder for bedriftsprodukter i Vipps, eller «tech-potet» som han liker å bli kalt.

«FØKK-UP»-kultur:

Nøkkelen til Vipps-suksess

Vipps ble kåret til Norges best likte merkevare for tredje år på rad i november. Under #FØKKUP på PIR 16. november inviterte NExTdigital, TEFT-lab og Sparebanken Møre Reza Sobut og Espen Sørland Bjørge fra Vipps til å fortelle om selskapets unike åpenhetskultur.

– Vi ble så inspirert av dette, så vi ville rett og slett riste litt i buret her i Ålesund. For tenk om vi kan få flere personer og selskaper til å bli mer åpne og dele sine «Føkk-up»-historier? Tør vi å feile, så tør vi å satse oftere og kanskje vinne, forteller Tove Margrete Bjørkavåg, leder for TEFT-lab.

Lov å feile
– «Fuck-up» som uttrykk er jo litt artig i seg selv. Det får deg til å stoppe opp og tenke deg om hva det egentlig betyr. Hos oss i Vipps ligger fuck-up-kulturen i grunnmuren. Det betyr likevel ikke at vi streber etter å feile, eller å føkke opp. Men det skal være lov å feile. Vi har erkjent i Vipps at en god porsjon feiling er nøkkelen til å lykkes. Det viktigste er hvordan man lærer av feilene sine og går videre, forteller Sobut, teknologileder for bedriftsprodukter i Vipps, eller «tech-potet» som han helst liker å bli kalt.

I teknologiselskapet brukes Slack som internt kommunikasjonsverktøy, med en egen kanal forbeholdt deling av egne «fuckups». Der er terskelen lav for å dele, og kanalen har blitt en sterk del av kulturen i Vipps.

Over hele linja
For å lykkes med en selskapskultur må den være forankret i alle ledd av selskapet. I Vipps deler både ledelsen og alle teamene det samme engasjementet og lagånden. De har blant annet et sett med det de kaller «leveregler»; null stress, smart tenkt og på lag.

Espen Sørland Bjørge fra Ålesund har jobbet i Vipps i ett år. Han trekker frem rekrutteringsprosessen som sitt første og nokså unike møte med kulturen.

– Den vil jeg rett og slett si var noe helt for seg selv. Du blir møtt med den sterke kulturen fra start, allerede i intervjuene. Det var viet vel så mye tid til å matche kultur som det rent faglige. En utelukkende positiv opplevelse flere selskaper har mye å lære av, sier Sørland Bjørge. 

Espen Sørland Bjørge fra Ålesund har jobbet i Vipps i et år, og trekker frem rekrutteringsprosessen som et første og unikt møte med kulturen. – Den vil jeg rett og slett si var noe helt for seg selv.

Rom for ris og ros
Han forteller at alle i selskapet er med og drar i samme retning. – Det er en åpenhetskultur hvor vi jobber for at terskelen er veldig lav for å dele alt, både ris og ros – men på en åpen og konstruktiv måte. Det skal ikke være en pekefinger-kultur, men vi skal være åpne om at alle feil er til å lære av.

Sobut er tydelig på at en av de viktigste forutsetningene for å kunne lære av feilene sine, særlig i en stor bedrift som Vipps, er at forholdene ligger til rette for at en kan feile. – En bedrift må rigge seg for å kunne teste og feile, uten at det er skadelig for den daglige driften.

Prøvde, feilet og seiret
Jan-Tore Holen delte også av sine erfaringer på #FØKKUP. Seriegründeren måtte prøve og feile hele ni ganger før han traff blink på sitt tiende selskap – Conta.

– Jeg bruker å si at konkursene jeg har vært igjennom, trolig er den største enkeltårsaken til at jeg har lykkes i dag. Man må tørre å satse, men også tåle å gå på trynet flere ganger, forteller 39-åringen fra Sula på Sunnmøre om sin gründervirksomhet.

Daglig (g)leder i NExTdigital, Kine Berild Norheim, deler mange synspunkter med «vippserne», spesielt det å fordele skyld kan være skadelig for åpenhets- og delingskultur i bedrifter.

­- Derfor er det så viktig med #FØKKUP. Vi vil denne kulturen til livs. Mange feil er uunngåelige og vellykket læring fra disse er ingen enkel oppgave. For å mestre dét, må ledere forstå hvordan «the blame game» stikker kjepper i hjulene og heller jobbe for å bygge en kultur der ansatte føler seg trygge nok til å dele sine feil. 

Tør vi å feile, så tør vi å satse og kanskje vinne, forteller Tove Margrete Bjørkavåg, leder for TEFT-lab.

Vil ha mer #FØKKUPS
­- Ålesunds første #FØKKUP-arrangement på PIR gikk over all forventning. Det var lave skuldre og latteren satt løst under innleggene til både Reza og Espen fra Vipps, Jan-Tore fra Conta og Kine fra NExTdigital. Vi traff nok en nerve og vi vil definitivt skape flere #FØKKUPS-samlinger. Vi må trene på dette også for å bli skikkelig gode på å dele og lære av feilene våre, avslutter Bjørkavåg.

Flere artikler i kategorien Lokalt engasjement