Gå til sbm.no
Konsernsjefen i Fiskerstrand Holding, Rolf Fiskerstrand.Vi er i rute. Vi planlegger å pilotere en hydrogenferge som kan settes i drift rundt årsskiftet 2020/21, eventuelt helt i begynnelsen av 2021, forteller konsernsjefen i Fiskerstrand Holding, Rolf Fiskerstrand.

Hydrogenferge:

Blir han først i verden?

Det var mange som trodde det hadde klikka helt for Rolf Fiskerstrand da han i 2015 proklamerte at Fiskerstrand Verft ville skape verdens første hydrogenferge.

– Vi er i rute. Vi planlegger å pilotere en hydrogenferge som kan settes i drift rundt årsskiftet 2020/21, eventuelt helt i begynnelsen av 2021, forteller konsernsjefen i Fiskerstrand Holding.

Nullutslipp
Fylket er en viktig partner i prosjektet, og det er fergen «MS Dryna» knyttet til sambandene Hundeidvika-Festøya og Sæbø-Leknes-Standal-Trandal som skal bygges om til nullutslippsferge. Det er en hybridløsning med batteri og hydrogen/brenselceller som skal sørge for fremdriften til «verdens første hydrogenferge».

Kappløp
Men det blir et kappløp: For Norled skal også bygge «verdens første hydrogendrevne ferge» som etter planen skal treffe vannet i april 2021 og settes i drift på Hjelmelandssambandet i Rogaland. Og ikke nok med det, for ved verftet Port Glasgow i Skottland skal rederiet Ferguson Marine også bygge «verdens første hydrogenferge». Den skal etter planen være klar i 2020, og en av samarbeidspartnerne er Kongsberg Maritime. For begge er det snakk om nybygg og begge er selvsagt «i rute».

Næringsministeren
– Vi får se, sier konsernsjefen om kappløpet og smiler under den alltid så veltrimmede, stålgrå barten før han drar oss gjennom presentasjonen av hydrogen-prosjektet. Slik han la det frem for næringsminister Torbjørn Røe Isaksen for noen dager siden. Rolf Fiskerstrand sitter for øvrig i Maritimt Strategisk Råd for næringsministeren.

Nye ideer
Den fremoverlente konsernsjefen i Fiskerstrand Holding har et stort nettverk, har alltid vært nysgjerrig, åpen for nye ideer, og er drivende god på å få folk engasjert og interessert. Han er også   genuint opptatt av miljøet, miljøteknologi, bærekraftmål og at det grønne skiftet forplikter. Før lanseringen av hydrogen-prosjektet rådførte han seg blant andre med Fredric Hauge i Bellona om timingen og fikk et klart «kjør på». 

Millionstøtte
Siden 2016 har Fiskerstrand Holding blant annet vært med i Pilot E-ordningen, som gir millioner i økonomisk støtte fra Forskningsrådet, Enova og Innovasjon Norge, til hydrogenprosjektet. I mars i år åpnet SINTEF Ocean sitt nye testsenter for hydrogen i Trondheim i partnerskap med ABB og Fiskerstrand Holding. Testsenteret skal kjøre gjennom testprogrammer til ferga som Fiskerstrand Verft planlegger å bygge om til hydrogendrift.

Vil bli lønnsomt
– Forutsatt at vi har tilgang på hydrogen på en effektiv og lønnsom måte, er jeg ganske sikker på at rask teknologisk utvikling og bruk av hydrogen vil både bli lønnsomt og tatt i bruk mye fortere enn vi tror. Det grønne skiftet handler om å kunne kommersialisere satsinger til glede for både miljøet og norsk industri. Det er dessuten store eksportmuligheter, mener Rolf Fiskerstrand.

Utfordringer
Men Fiskerstrand legger heller ikke skjul på at det er utfordringer: Teknologien må utvikles, testes og tilpasses maritime forhold og krav. Mye handler om sikkerhet. Det må lages sikkerhetsregler og regelverk for bygging og godkjenning av hydrogendrevne skip. Det må etableres løsninger for bunkring og lagring av hydrogen om bord i fartøyene. Og i en tidlig fase vil det være høye kostnader for hydrogen og hydrogenteknologi.

Løser begrensninger
Nullutslipp er hovedmotivasjonen bak prosjektet, men det finnes også flere fordeler med å ta i bruk hydrogen i maritim transport. For eksempel vil det kunne løse en del begrensninger på batteridrevne ferger med en overfartstid på over 30-40 minutter.

– Ferger, fjordcruise, hurtigbåter, havbruk, kystfiskeflåten, supply og service for offshore industri og kystnær transport, er segment som vil passe for hybridløsninger med komprimert hydrogen, sier Fiskerstrand om hydrogenprosjektet.

Svulst
For tre år siden overlot han jobben som administrerende direktør ved Fiskerstrand Verft til Magne Standal. I et åpenhjertig intervju med Sunnmørsposten fortalte Rolf Fiskerstrand da at han valgte å trappe litt ned fordi legene hadde oppdaget en svulst i hjernen som lå vanskelig til. Den gode nyheten var at svulsten ligger i ro. Han er fortsatt still going og fortsatt en «blid og munter kar med en god historie på lur». Han har lett for å få kontakt med folk, alt og alle. Det er slik han blir beskrevet av de som kjenner ham.

Aker-karriere
– Kanskje har jeg litt lett for å glemme navn på grunn av svulsten, men hjernen fungerer og det går bra, smiler 70-åringen som hadde mange år og en flott karriere i Aker-systemet før det ble hjemtur og Fiskerstrand Verft i 1990.

Et av landets eldste
Syv år senere tok Rolf med mellomnavnet Odd over som administrerende direktør på Fiskerstrand Verft etter sin fetter Per O. Fiskerstrand. Fiskerstrand Verft er en institusjon hvor historien sitter i veggene. I år feiret verftet 110 år som et av de to eldste i verftene i landet. Det ble grunnlagt av Rolfs farfar Peder E. Fiskerstrand i 1909.

Mistet jobbene
– Over en så lang periode har selvsagt verftet hatt sine opp og nedturer, men vi har vært flinke til å omstille og klart oss bra. For min del var det veldig tungt da vi i 2017 bestemte oss for å legge vår virksomhet for nybygg på is inntil videre. Av 160 ansatte forsvant 60 ut portene - 30 måtte sies opp og 30 forsvant ved naturlig avgang. Det var tungt at så mange mistet jobbene sine, forteller Rolf Fiskerstrand.

Russland
I dag tjener verftet igjen gode penger og ombygging og oppdatering av russiske skip er en del av virksomheten. Og det passer bra for en kar som er genuint opptatt av russisk historie, kunst og musikk. Han har vært en rekke ganger i Russland og mener St. Petersburg er en av verdens vakreste byer. Og fortsatt holder han kontakt med sin gode venn fra Garden, Hans-Wilhelm Steinfeld.

– Ikke minst på grunn av interessen for Russland. Han er fortsatt like høylytt, munnrapp og direkte som alltid, ler Rolf Odd Fiskerstrand som i flere år også har sittet i styret for norsk-russisk handelskammer med ansvar for det maritime.


Dette er HYBRIDskip

  • Fiskerstrand Holding og SINTEF har gitt hydrogenprosjektet navnet HYBRIDskip. Prosjektet skal utvikle en løsning hvor hoveddriften til fergen baseres på hydrogen/brenselcelle.
  • For å få en energieffektiv drift vil det også bli brukt batteri slik at en får en hybrid løsning med hydrogen/brenselcelle og batteri.
  • Første fase av prosjektet (2017-2019) er finansiert av Forskningsrådet.
  • Pilotprosjektet følges opp med et hovedprosjekt (2020-2021) for konstruksjon og realisering av en hybridferge.
  • Fiskerstrand Holding AS er prosjekteier og har det overordnede ansvaret for prosjektet. Datterbedriftene Fiskerstrand Verft AS og Multi Maritime AS utvikler teknologi og design.

Flere artikler i kategorien Næringsliv