Gå til sbm.no

Støvsuger serverte øl:

Dyrker digitale talenter

Han gjorde robotstøvsugeren om til servitør og ledelsen i Brunvoll AS skjønte at de hadde et digitalt talent i arbeidsstokken.

Brunvoll AS i Molde ble i fjor kåret til Norges smarteste industribedrift i en konkurranse som Norsk Industri og Siemens står bak. På Haramskonferansen ga administrerende direktør Odd Tore Finnøy en lydhør forsamling et innblikk i hvorfor.

Les også: Haramskonferansen - Roboter kan alle kjøpe

Molde-bedriften som er en global produsent av sidepropeller eller thrustere, har i lang tid jobbet etter en fastlagt strategi hvor “den digitale røde tråden” og intern kompetansebyggingen har vært og er et mantra.

Mennesket først
- Teknologi og roboter kan alle kjøpe seg. Det er den interne kompetansen som er avgjørende for hvordan vi kan bruke, kombinere og dra nytte av de teknologiske mulighetene. Uten den kompetansen har teknologien ingen verdi. Vi er veldig tydelige på at det er mennesket først og teknologien etterpå. Man greier det ikke i motsatt rekkefølge, forklarte Odd Tore Finnøy.

Digitale talenter
Gjennom intervjuer og observasjoner har Brunvoll pekt ut rundt 20 unge personer i bedriften som digitale talenter. Disse talentene vil bedriften foredle og flere av dem har eller vil ta flere forskjellige fagbrev.

- En av dem forklarte meg hvordan han hadde utstyrt en robotstøvsuger med en ekstra arm og programmert den til å åpne kjøleskapet. Når han satte seg i godstolen hentet robotstøvsugeren en øl til ham fra kjøleskapet. Det er jo åpenbart at vi da har med et digitalt talent å gjøre. Og han har vært svært viktig i utviklingen, digitaliseringen, automatiseringen av Brunvoll, sa Finnøy som et eksempel på den interne kompetansebyggingen. I dag er for eksempel 97 prosent av alt slipearbeid erstattet av robotløsninger.

Barnehager
Med et glimt i øyet fortalte Finnøy at kompetansebyggingen begynner allerede med barnehagene som ønsker å komme på bedriftsbesøk og som Brunvoll ønsker velkommen.

- Vi bearbeider veldig aktivt inn mot avgangselever på ungdomsskolen for å få disse til å velge de retningene og fagene som er viktige for oss. Vi stiller våre lokaler til disposisjon for en såkalt karrieredag hvor 1000-1200 elever fra åtte omkringliggende kommuner er på besøk. Vi har hele tiden 25-30 lærlinger i bedriften, sa Finnøy som også understreket viktigheten av å være aktive og delta i klyngearbeid som i den maritime klyngen i Ålesund og iKuben i Molde som er en tverrindustriell klynge som skaper verdier av digital innsikt.

Tidlig ute
Brunvoll var tidlig ute med et heftig investeringsprogram for roboter og automatisering. Det var nødvendig for å være konkurransedyktige med en strategi om å produsere alt i Norge. Det har ifølge Finnøy vært en svært vellykket strategi for Brunvoll.

-Mye av det vi har gjort helt siden 1992 hadde ikke vært mulig om vi ikke hadde vært et familieeid selskap med en langsiktig tankegang. Hadde vi jobbet i et børsnotert selskap med et kortsiktig fokus ville det vi har gjort aldri blitt gjennomført. Vi har hatt en ganske lang tilbakebetalingstid på investeringene, men det har vært strategisk riktig for oss, sa Finnøy.

Suksesskriteriene
Han trakk frem suksesskriterier som langsiktig arbeid med automatisering, digitalisering i både produktkjede og produkt, intern kompetansebygging, satsing på bærekraft i verdikjede og produkter som har lang levetid. Det har gjort Brunvoll globalt konkurransedyktige noe som vises gjennom en veldig høy eksportandel.

Flere artikler i kategorien Næringsliv