Gå til sbm.no
Silvija Seres

Silvija Seres om digital ledelse:

Pinnsvin eller rev?

Det handler ikke om å være der pucken er, men der hvor den kommer til å være.

Silvija Seres er omtalt som en av landets smarteste mennesker og hun siterte en av verdens beste ishockeyspillere, Wayne Gretzky, for å gi et bilde på hvordan landets ledere må organisere seg for fremtiden:

– Det handler om å tenke på hvor man skal i stedet for hvor man er.

Etterlyser risiko
Fra scenen på Innovasjonsfestivalen i Åndalsnes, hvor Sparebanken Møre er en av støttespillerne, advarte hun norske bedrifter som ikke er forberedt på de teknologiske endringene vi nå står midt oppe i. Hun etterlyser en mye mer aktiv lederrolle som er mindre basert kun på kontroll. Man må ta noen risikoer. Og hun tror verken teknologien eller politikken vil være en flaskehals for tempo på utviklingen, men derimot ledelse. For vi har det nesten litt for godt i Norge. Fortsatt.

Matematiker og teknolog
Seres er matematiker, teknologiinvestor og en av Norges mest profilerte teknologipersoner. Hun har bakgrunn fra algoritmeforskning i Oxford, utvikling av søkemotoren Alta Vista i Silicon Valley, strategisk ledelse i Fast Search and Transfer, og tjenesteutvikling i Microsoft. Hun jobber nå som styremedlem i flere store selskaper.

Alt vil endres
– Vi har aldri før hatt en teknologi som vokser på samme måte og som skaper så store samfunnsendringer at vi knapt klarer å ta det innover oss. Jeg tror ikke det finnes noen bransjer som lenger er beskyttet, sa Silvija om det som omtales som den fjerde industrirevolusjonen som ikke bare endrer forretningsmodeller og markedsposisjoner, men også hvordan vi jobber, hvordan vi leder og hvordan vi er.

Alle industrier og teknologier
Digitaliseringen kommer og den vil ta jobbene våre i en rasende fart. Flere store forskningsrapporter anslår at halvparten av jobbene er automatisert innen 20 år. Seres mener vi blir tatt på senga gang på gang. Hotellbransjen er truffet av Airbnb, musikkbransjen er totalt endret av Spotify, men det stopper ikke med det. Fordi det digitale har smittet over i alle industrier og alle teknologier.

– Hadde du spurt taxisjåførene i London for tre, fire år siden om de trodde at det snart kom noe som gjorde at de mistet jobbene sine og markedet sitt, så ville de bare ledd av deg. De vet det tar så lang tid å lære seg alle gatene og smugene, men så kom Über og tok over. Og der hvor drosjesjåførene marsjerte i protest mot Über-sjåførene, så har Über-sjåførene nå begynte å marsjere mot selvkjørende biler i et par byer i USA, sa Seres som et bilde på hvor fort ting endres.

– Det handler om å bruke begge hender. Den ene hånden må styre tradisjonelt forretningsmessig, mens den andre må være kreativ og skape nye muligheter ved å ta nødvendig risiko og tenkt helt nye produkter i nye markeder.

Nokia eller Vipps
Hun mener det er viktig å finne balansen mellom det langsiktige og det kortsiktige, det nye og gamle. Mye av inntjeningen vil fortsatt komme fra tradisjonell forretning og ledelse, men det handler samtidig litt om å «bytte motoren mens flyet er i lufta».

– Det handler om å bruke begge hender. Den ene hånden må styre tradisjonelt forretningsmessig, mens den andre må være kreativ og skape nye muligheter ved å ta nødvendig risiko og tenkt helt nye produkter i nye markeder. Den ene hånden alene kan fort lede til en ny Nokia som konkluderte med at forretningsfolk fremdeles ville ha taster på telefonen da smart-telefonen kom. Den andre hånden skaper ting som Vipps og Finn, sa Seres.

Pinnsvin eller rev
Hun mener den greske fabelen om reven og pinnsvinet, som grunnleggende sett kan tolkes som to typer mennesker, illustrerer dette godt. Pinnsvinet har en stor sannhet som de er lojale til i hele sitt liv og følger den med nesa i bakken og en femårig strategiplan, mens reven er stikk motsatt med nesa i været og justerer hele tiden.

– En god leder må være begge deler. Pinnsvin på grunnleggende formål og verdier hvor man baserer seg på selskapets tidligere identitet og stoler på det man har vært god på før, men man må gjøre det på nye måter og finne nye posisjoner i verdikjeden - og der skal man være rev. Den kombinasjonen tror jeg på, sier Silvija Seres.

Flere artikler i kategorien Næringsliv