Gå til sbm.no
INVESTOR: Tele-gründer og investor, Christian Pritchard, Ålesund.

Investorens gründertips:

Tenk stort og gi gass

Christian Pritchard sa opp en trygg jobb, startet Mobitalk i 2007 på et loft hjemme hos seg selv og tok opp konkurransen med gigantene Telenor og Telia.

– Jeg ga meg aldri, jobbet og jobbet. Heldigvis fikk jeg tilstrekkelig kapital inn. Det var ikke lett fordi prosjektet hadde betydelig risiko. Vi vokste fra null til nesten 60 millioner på fem-seks år. Jeg bygget selskapet sammen med et knippe lojale medarbeidere som også fikk eierandeler, forteller Christian som er ingeniør-utdannet fra Høgskolen i Ålesund.

Et eventyr
Etter noen opp og nedturer, ble det en suksesshistorie, et mobilt eventyr. Selskapet ble solgt til Phonero og Christian reinvesterte mesteparten av gevinsten. I 2017 ble Phonero kjøpt opp av telegiganten Telia for 2.3 milliarder.  Christian gjorde gode penger.

Til tross for ingeniør-utdanning fant han fort ut at salg og marked var hans greie, hans nisje og han forlot tidlig den tekniske ingeniør-karrieren.

Sjeleglad
– Jeg er sjeleglad for at jeg tok sjansen, at jeg våget. Det har vært gøy og ekstremt lærerikt. Jeg ville aldri ha vært det foruten selv om det i perioder har gått på bekostning av andre ting. Å være gründer former deg for resten av livet, sier Christian som i dag også er investor, far til tre og singel.

Generelt
I tillegg til sine fem konkrete gründer-tips, har Christian også tre generelle råd: Skaff deg en mentor, helst en som har gjort en tilsvarende gründer-reise tidligere – i alle fall en med gründer-erfaring. Sørg for å ha en balanse i livet. Forsøk å ha et sosialt liv og legg inn noen faste treningsøkter. Det gir energi. Og ikke minst: Glem janteloven. Tenkt stort og gi gass.

Å være gründer former deg for resten av livet, sier Christian Pritchard, som startet Mobitalk i 2007.

Her er Christians fem beste gründertips:

1. Markedsanalyse
Lag en god markedsanalyse. Det er alfa og omega før man i det hele tatt har kjørt i gang prosjektet. Gjør en grundig research, analyser konkurrenter, kundegrupper, ulike målgrupper og leverandører. Forsøk også å synliggjøre andre tilsvarende case som har blitt kjøpt opp, om de finnes. Det kan man dra mye nytte av. Markedsanalysen danner grunnlaget for forretningsplanen og ikke minst hvem man bør rekruttere til virksomheten.

2. Kapitalbehov
Alle startups har behov for vekstkapital for å realisere planer og utvikling. Ikke undervurder kapitalbehovet. Hent heller litt mer enn det du tror oppstarten vil koste. Emisjoner krever tid og energi. Søk etter investorer med riktig fokus. Det er viktig at investorene forstår akkurat din ide og at du pitcher dette riktig inn.

3. Nettverksbygging
Vær på de arenaene som er aktuelle for deg og ditt selskap. Som gründer vil du alltid ha behov for kontakter du kan benytte i en oppstart. Vær spørrende og søkende. Husk at de fleste selskap som har lykkes har vært der du er i dag. Det kan være lurt å ha noe å tilby tilbake til de kontaktene man vil ha hjelp fra. Et stort nettverk vil kunne hjelpe i en kommersialiseringsfase. Dette har jeg selv erfart som en viktig suksessfaktor.

4. Management og team
Bygg en sterk ledelse med nøkkelpersoner som har overlappende kompetanse. Selskapet skal gjennom mange faser nasjonalt, og kanskje internasjonalt. En god forretningsplan synliggjør hvilken kompetanse man bør lete etter. Ikke vær redd for å dele kompetanse og kunnskap med lojale medarbeidere. Få tak i medarbeidere som gir deg energi og inspirasjon.

5. Stayerevne
Jobb målrettet og fokusert. Det vil garantert komme nedturer og motgang. Min erfaring er at denne motgangen over tid styrker oss. Stå i det og forlat aldri ideen din. Etter motgang kommer alltid medgang. Denne kulturen bør man jobbe «inn i ryggmargen på selskapet». På denne måten blir man et sterkt felleskap.

Les også: Hold fast på drømmen. Gründerens fem beste gründertips. 
Les også:
Unngå krangler og rettsaker. Advokatenes fem beste gründertips.

Stikkord

NÆRINGSTEFT

Flere artikler i kategorien Næringsliv