Gå til sbm.no
Peter Harald Aakre, sjefen for Aalesund Protective Wear AS.Under paraplyen Aalesund Protective Wear AS har Peter Harald Aakre samlet knallsterke merkevarer som Aalesund Oljeklede, Regatta, Blæst og Strakofa Workwear.

Aalesund Protective Wear AS:

Tjener penger på ruskevær

Merkevarene er produsert for å tåle det verste og våteste været du kan tenke deg. Det er derfor sola skinner på Aalesund Protective Wear AS.

– Tallene våre viser at vi har lykkes. Vi har levert kompromissløs kvalitet, tjent penger og reinvestert i vekst. Så langt har vi vært dyktige og heldige. Vårt mål er å være best i Norge, sier Peter Harald Aakre, sjefen for Aalesund Protective Wear AS.

Under en paraply
Under den paraplyen har han samlet knallsterke merkevarer som Aalesund Oljeklede, Regatta, Blæst og Strakofa Workwear. På fire år har konsernet løftet omsetningen fra 73 millioner i 2015 til 160 millioner i 2018.

Vatne og Asia
Jeg sitter ved et langt konferansebord i Vatnevegen 228, i det som enn så lenge er Haram kommune. Her holdt Aalesund Oljeklede med røtter tilbake til 1890-tallet, til. I dag er det hovedkvarter for administrasjon, design, innkjøp og logistikk i Aalesund Protective Wear. Midt i lokalene finnes til og med en testlab. Produksjonen foregår i Asia og noe i Europa. Spredt på mange for ikke å samle alt i en kurv hvis en eller flere skulle få utfordringer. Stoffet som brukes er Europeisk og sertifisert.

Flink fyr
Rett over meg sitter Peter Harald Aakre, 57-åringen som beskrives som en «svært flink fyr», forretningsmann og strateg. En blid mann som ofte trekker på smilebåndet og som omtaler sin forretningsvirksomhet som hobby og livsstil. Kledd som mange av dagens CEO-er verden over i lyseblå skjorte, smale jeans og moteriktige sko.

Business-familien
På nabokontorene har to av de tre barna alt rykket inn med hver sin BI-utdanning fra Oslo. Martine (30) er Brand manager for Blæst, Sondre (27) tilsvarende for Regatta. Begge var fast bestemte på å flytte hjem til spennende jobber og en spennende fremtid etter årene i Oslo.

– Tro meg; barna våre stod helt fritt til å velge både utdanning og karrierer. På den annen side; det er vel ikke så mange familier som har diskutert så mye business, så ofte og ved så mange anledninger, sier Peter Aakre og ler.

Kona Kristin Birkevold Aakre har i mange år drevet Herlighet AS på Amfi Moa i Ålesund. Parets tredje barn, Harald, er under utdanning.

–  Både Martine og Sondre har tatt veldig bra tak, og vi ansetter nå en del yngre folk. Vi trenger å bli utfordret og sparket litt på leggene, mener Peter Aakre.

Suksesskriteriene er kvalitet i alle ledd og svært sterke merkevarer. Høy kompetanse, svært flinke folk, samt at vi har vært heldige og dyktige, forteller Peter Harald Aakre.

Ferie og oljeklede
I 2004 kjøpte han Aalesund Oljeklede. Avgjørelsen ble tatt under en ferietur hvor han på mange måter funderte på hva han skulle bruke livet sitt på etter at ringnotbåten «Fisk» var solgt og pengene fordelt på to grener i familien. Under ferieturen gjorde fruen han oppmerksom på at Aalesund Oljeklede skulle selges. Hun mente det måtte være svært interessant. Neste oppkjøp ble Stranda-bedriften Strakofa Workwear.

Mer fritid
– Etter å ha brukt litt tid på å snu og modernisere de to merkevarene var vi kommet på et nivå hvor vi kunne se videre og enda mer på fritidsmarkedet, og det var da Blæst kom inn i bildet, forteller Aakre om oppkjøpet av Bylillebøe.

Meningen var å legge det under merkevaren Aalesund Oljeklede fritid, men de så fort at det ikke var der det skulle ligge. Blæst var en sterk merkevare som burde stå på egne ben.

Blest rundt Blæst
Brandet ble brandet videre og nå er Blæst splittet i Blæst og Æ Rainwear som produserer og leverer tøffe, kule regntøy til både herre og barn i tillegg til damer. Aakre er overbevist om at Æ og Blæst vil skape mye blest i fritidsmarkedet fremover og at det kan skje fort.

En våt drøm
Regatta, en av Europas ledende aktører innen flyte- og redningsutstyr, ble kjøpt i 2017. Regatta var lenge en i dobbelt forstand «våt» drøm og en perfekt match for en virksomhet som lever av å beskytte folk mot vann i alle varianter.

– Vi har alltid hatt ønsker om Regatta. Mer og mer skjer på havbruk og nå kan vi levere både regn, arbeidsklær og flyt til det markedet. Dermed er det vanskelig å komme utenom oss. En kombinasjon som er veldig bra, forteller han.

Offensive
Med Regatta ble Aalesund Oljeklede til Aalesund Protective Wear. En fremoverlent og offensiv totalleverandør til proff- og fritidsmarkedet av både flyteprodukter og redningsutstyr i tillegg til regn- og arbeidstøy. Staben på 32 ansatte skal styrkes, blant annet på salgssiden.

Suksesskriteriene
– Suksesskriteriene? Kvalitet i alle ledd og svært sterke merkevarer. Høy kompetanse, svært flinke folk, samt at vi har vært heldige og dyktige. Vi er en mellomstor bedrift med korte beslutningslinjer. Vi kan snu oss rundt ekstremt fort, og vi har reinvester i vekst. Det er vel noen av kriteriene, mener Aakre.

Mot strømmen
Og han nevner en suksessfaktor til som for noen økonomer nok fortoner seg mer risikofylt en suksessfylt; et ganske stort varelager.

– For oss er det en suksessfaktor fordi det betyr en ekstremt høy leveringsgrad på 98-99 prosent. Det vil si at en ordre som kommer inn før klokka 12, går ut samme dag. Men som økonom ser jo også jeg at det kan være en risikofaktor. Men vi skriver av ganske mye så vi har et sunt varelager. Det vi har tjent i disse årene er investert i selskapet slik at all økning i varelageret har gått over drift, forklarer Peter Harald Aakre.

Vatnevegen 228 er hovedkvarter for administrasjon, design, innkjøp og logistikk i Aalesund Protective Wear. Midt i lokalene finnes til og med en testlab, mens produksjonen foregår i Asia og noe i Europa.

Reoler og svigerfar 
Men egentlig var det reoler som var årsaken til at Aakre havnet på rett hylle her i livet som forretningsmann. Og det dreier seg fortsatt om reoler – Rydd Reolsystem AS hvor Aakre fortsatt er leder og administrerende.

Svigerfar Gunnar Birkevold drev Møre Bruktreol. Han forteller at han lærte mye god butikk av svigerfar, men etter noen år ville Aakre stå på egne ben. Han kjøpte ut Møre Bruktreol og etablerte Rydd Reolsystemer. Virksomheten leverer reoler og lagerinnredning i hele landet fra lager og kontor i Borgundfjordveien og via netthandel.

Pant og lån
– Det var slik jeg startet med business i 2002. Med reoler og hyller, pant i huset og et lån på 6,7 millioner i Sparebanken Møre, forteller Aakre.

– Du sov godt om natta?

– Ja da. Har alltid følt at jeg har kontroll på det jeg driver med.

Stig Rune Sætre, kundeansvarlig næringsliv i Sparebanken Møre.


– Holder oss på tå hev

Sparebanken Møre beskriver Peter Aakre som en person som aldri ser problemer – bare utfordringer.

– Vi er stolte av å ha en så dyktig samarbeidspartner som Peter Aakre med sine selskaper, og det er imponerende hva han har fått til og fortsetter å bygge opp, mener Stig Rune Sætre, kundeansvarlig næringsliv i Sparebanken Møre.

Han sier videre at Aakre holder «banken på tå hev», utfordrer samtidig som han tar banken tidlig med i prosessen når han har nye og spennende og planer.

Flere artikler i kategorien Næringsliv