Gå til sbm.no

Endringer på BankID

BankID bytter driftsleverandør

BankID flyttes til ny leverandør og nytt driftsmiljø de neste dagene. Se hvordan det påvirker deg som bruker BankID.

For å få en enda bedre tjeneste fremover, har BankID valgt å bytte driftsleverandør. 21. oktober - 26. oktober skjer selve flyttingen av BankID-tjenesten. I dette tidsrommet vil det ikke være mulig å aktivere en BankID, åpne en sperret BankID eller bestille nytt passord. Bruk av BankID vil fungere som normalt for det meste av tiden.

Det er derfor viktig at du sjekker at din BankID/BankID på mobil fungerer og at du har kontroll på passordet ditt. Du kan se status på din BankID/BankID på mobil i nett- og mobilbank ved å gå til "Meny" og "BankID".


Her er en oversikt over hvilke tjenester som blir berørt og hvordan det påvirker deg: 

Torsdag 21. oktober til tirsdag 26. oktober kl. 08:00: BankID og BankID på mobil kan ikke aktiveres eller re-aktiveres torsdag til og med tirsdag morgen. Det vil heller ikke være mulig å aktivere BankID-app. 

Torsdag 21. oktober: BankID og BankID på mobil vil være utilgjengelig og kan ikke brukes fra kl. 00:01 – 08:00 om natten.

Lørdag 23. oktober: I nettbanken kan bruk av BankID med kodebrikke og kodeapp være ustabilt i perioder. Pålogging med BankID på mobil og "Passord og kode" vil fungere som normalt i nettbank. 

Bruk av BankID på andre nettsteder, for eksempel netthandel og offentlige tjenester, vil fungere som normalt for de aller fleste. BankID på mobil skal fungere som normalt denne lørdagen på alle nettsteder med BankID. Unntaket er BankID med app som i perioder ikke vil fungere. 


Vær ekstra oppmerksom på svindelforsøk

Nå som det pågår større endringer i BankID-tjenesten, bør du være ekstra oppmerksom på svindel. Husk at hverken banker eller andre seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer på telefon, SMS eller e-post. Er du i tvil om henvendelsen er ekte, eller mistenker at noe er svindel, ikke nøl med å ta kontakt med oss.

Les mer om hvordan du kan unngå å bli svindlet, og hva du skal gjøre om du mistenker du har blitt svindlet

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi