Gå til sbm.no
Vær oppmerksom når du handler på nett. Det er lett å gå i svindel-fella. FOTO: Kristin Støylen

Vær obs

Ikke gå i svindel-fella

Jula nærmer seg med stormskritt og med den følger julehandelen. Det siste halvåret er det mange som har handlet på nett, og det er grunn til å tro at enda flere velger å ta deler eller hele julehandelen digitalt i år.

Netthandel er kjapt og enkelt, men det er også en risiko for å bli svindlet. Useriøse nettbutikker er et stort problem, og norske banker behandler årlig mange tusen reklamasjoner.

Bruk kredittkort
Skal du handle på nett, kan det være smart å bruke kredittkort. Et kredittkort gir deg ekstra sikkerhet mot svindelforsøk og du unngår at kontoen din blir tappet. Både om du skulle bli svindlet eller du vil klage på et kjøp, har du enklere løsningsvei og flere rettigheter når kjøpet er gjort med et kredittkort.

Husk at også apper, strømme- og abonnementstjenester er netthandel. Når du betaler for disse tjenestene må du oppgi kortinformasjonen din. Betaler du med kredittkort slipper du at det knyttes til brukskontoen din og du får en ekstra sikkerhet mot svindel.

Les mer om vårt Møre Mastercard her.

Bruker du kredittkort når du handler på nett gir det en ekstra sikkerhet mot svindel.

Sjekk dette
Før du går i gang med netthandelen, kan det være greit å vite hva du skal se etter hvis du er i tvil om nettbutikken er seriøs. Et godt tips før du handler er Forbrukertilsynets sjekkliste på hva du bør være obs på:

1. Kontaktinformasjon
Sjekk kontaktinformasjonen til selskapet. Vær kritisk hvis du ikke finner noen annen informasjon enn et kontaktskjema. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer.

2. Språket
Er språket dårlig, eller tekstene automatisk oversatt, er det også ofte et tegn på en useriøs nettbutikk.

3. Sjekk andres erfaringer
Google nettstedet, eller søk på nettet etter andres erfaringer med nettbutikken på blogger eller i forum.

4. Superrabatter
Sjekk hvor sterkt rabatterte priser nettbutikken operer med sammenlignet med andre nettbutikker for samme vare eller tilsvarende produkter. Er tilbudet for godt til å være sant, er det som regel det.

5. Sjekk nettadressen
Se på nettadressen til butikken. Hos enkelte falske butikker består nettadressen av et kjent varemerke sammen med ord som «billig» eller «salg», som superbilligeparajumpers.no eller raybansalg.net.

6. Forskuddsbetaling
De fleste nettbutikker tilbyr forskuddsbetaling, kanskje også som eneste betalingsløsning. Er du usikker på nettbutikken, bør du unngå å betale på forskudd. I så fall bør du benytte et kort med tilknyttet kreditt, der du mottar faktura og kan sjekke transaksjonene før du betaler fakturaen. Ved å bruke et slikt kort kan du i noen tilfeller kreve pengene tilbake.

7. Sjekk lista over useriøse
Sjekk Forbrukertilsynets liste over useriøse nettbutikker. 

8. Ta kontakt med banken
Har du gått i fella, er det viktig at du tar kontakt med banken i tillegg til å klage til selger. I noen tilfeller har du rett til å få refundert pengene fra banken, og det kan være smart å sperre kortet. Det gjør du enkelt i nettbank og mobilbank.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi