Gå til sbm.no

Din digitale kodebrikke

Kom i gang med BankID-app

BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for BankID-app. Slik aktiverer og bruker du appen.

Fra 1. september 2022 vil det ikke lenger være mulig å bestille BankID på mobil. Det betyr at dersom om du etter denne datoen får ny telefon, bytter abonnement eller skifter SIM-kort, vil miste tilgangen til BankID på mobil. Du kan allerede nå laste ned og aktivere BankID-appen. 

Her kan du laste ned BankID-appen:

Slik kommer du i gang:

  1. Søk etter BankID-app i App Store eller Google Play. Du må ha iOS 11/Android 6 eller nyere for å laste ned appen.
  2. Aktiver appen. Dette kan gjøres på tre ulike måter; BankID, BankID på mobil eller koder på e-post og SMS.
  3. Tillat varslinger fra BankID-appen. Dette gjør bruken av BankID-appen enklere. Her finner du veiledning for de ulike aktiveringsmetodene. 

Her finner du veiledning for de ulike aktiveringsmetodene

Slik bruker du appen:

  1. Ved pålogging velger du BankID, ikke BankID på mobil
  2. Velg BankID-app som metode
  3. Godkjenn varsel på telefonen.
  4. Skriv inn BankID-passordet. Snart vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. 

      

3 tips før du laster ned BankID-appen:

  • Sjekk om din BankID er aktiv
    BankID og BankID på mobil er to separate avtaler. For å kunne aktivere BankID-appen, må du ha en aktiv BankID. Har du brukt BankID på mobil en stund, er det mulig at BankID er utløpt. Dette kan du sjekke i nettbanken din ved å gå til "Meny" og "BankID" under "Innstillinger". Her kan du se om din BankID er aktiv, og du kan bestille BankID på nytt om den er utløpt. Dette tar bare noen få minutter og du får tilsendt passord på e-post.
  • Husker du BankID-passordet ditt?
    Når du bruker BankID-app, må du også bruke ditt personlige BankID-passord. Har du glemt passordet ditt, kan du klikke på "Glemt passord" når du logger inn i nettbanken for å bestille nytt.
  • Det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen av appen med BankID på mobil.
    Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger fra appen, så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre. 


Ta gjerne kontakt med Kundeservice om det er noe du lurer på.
Åpningstid mandag til fredag - 08:00-20:00.


Hvorfor fases BankID på mobil ut? 

Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil fases ut gradvis fra og med i høst. Det er flere grunner til at BankID på app nå skal ta over for BankID på mobil.

Overgangen til BankID på app gjør at BankID kan tilby flere tjenester som gir merverdi for brukerne i årene som kommer. Det gjør også at vi enklere kan tilpasse oss nye krav og forventninger til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden

BankID på app støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Tjenesten har heller ingen kostnader for brukerne og krever kun datatrafikk for å fungere. Dette gjør også tjenesten mer stabil og pålitelig for brukerne.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi