Gå til sbm.no

Feriebilen:

Løs bagasje er livsfarlig

En bråbrems kan gi dramatiske skader hvis du har løs bagasje i feriebilen.

- En bråbrems som kunne ha gått bra, kan bli vesentlig verre og i verste fall dødelig når løse gjenstander tar av som prosjektiler, forteller Trine Staff som er forsker ved ambulanseutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hode og nakke
Hun har tatt doktorgraden på trafikksikkerhet med tema ulykker og usikrede gjenstander i bil. Hennes undersøkelser viser at gjenstander som ble slynget fremover har medført betydelige personskader og i flere tilfeller forvoldt død.

Av 353 personskader kan man med sikkerhet slå fast at usikrede gjenstander forverret skadeomfanget betydelig og dramatisk for 24 personer. De som var truffet direkte hadde alvorlige skader i hode, nakken og i brystet.

- Tallet er nok vesentlig høyere fordi det er store mørketall også i vårt materiale, sier Staff.

Forsker Staff_feriebilen.jpg
Forsker Trine Staff

Bruk gitter
Staff viser til at de fleste stasjonsvognene manglet nett eller gitter som sikring mellom bagasjerom og kupe. Det burde ikke ha vært ekstrautstyr, men standard, mener hun.

- Bilene blir stadig sikrere i front i forhold til kollisjoner, men at usikrede gjenstander kan komme susende som livsfarlige prosjektiler har det vært for lite fokus på, mener Staff.

Berg av handleposer
Tenk deg en to-åring som sitter bakovervendt i baksetet og stirrer inn i et berg av usikrede handleposer, uten nett eller gitter som sikring og gjerne med en firer- eller sekspakk med brus tronende på toppen.

- Det har vi sett ofte på våre veikantkampanjer sammen med både NAF og utrykningspolitiet, forteller Staff.

Voldsom kraft og tyngde
Gjenstander blir minst 30 ganger tyngre ved en bråstopp i 50 kilometer i timen. En løs koffert på 25 kilo vil fare fremover med en kraft på 750 kilo.  Ved en bråstopp i 100 km/te bråstopp vil en løs termos på 1.5 kg kunne treffe deg med en kraft av 190 kg om den går rett frem.

Truffet av egen PC
Det er med andre ord grunn til å tenke seg om hvis du er av dem som slenger vann-flaska eller lap-toppen i baksetet. I en av ulykkene måtte en bilfører bøte med livet etter at han ble truffet med stor kraft av sin bærbare pc som lå løst i baksetet.

- En god huskeregel er at om du mener det er greit å få gjenstanden i hodet fra andre etasje, kan det ligge løst i bilen. Hvis ikke bør det sikres, forteller Staff.

Slik pakker du feriebilen

  • Pakk de tyngste tingene innerst og nederst. Selv små ting kan gjøre skade ved bråstopp. Ikke la noe ligge usikret øverst.
  • I stasjonsvogner er nett eller gitter en god forsikring. Gitter er svært viktig hvis du pakker over nakkestøttene. Ideelt sett bør man helst ikke pakke over nakkestøttene.
  • Et nett til å strekke over bagasjen sikrer den fra å ta av fremover.
  • Stropp fast den nederste og tyngste delen av bagasjen.
  • Pakk tett. Jo mindre bevegelse gjenstanden kan få, jo bedre.
  • Sjekk hva som er største tillatte last for din bil.
  • Sjekk dekktrykk når både bagasje og alle passasjerer er på plass.
  • Forsøk også å pakke slik at bilen ikke blir baktung.
  • Handler du på veien, så må posene med matvarer sikres. Det er gjort funn som viser at usikrede matvarer har gjort store skader ved bråstopp.
  • Inne i kupene kan ting stues under passasjersetet eller i fotbrønnene. Tenk også over hva små barn holder i hendene eller leker seg med under turen i tilfelle en bråbrems.


Fakta

  • I fire av ti ulykkesbiler ble det funnet potensielt farlige, usikrede gjenstander.
    35 prosent av gjenstandene som lå usikret i kupeen under ulykken veide over to kilo.
  • 32 prosent av gjenstandene som lå usikret i bagasjerom hadde forflyttet seg frem i kupeen i 27 av 190 undersøke ulykker.
  • De fleste stasjonsvognene manglet nett eller gitter som sikring mellom bagasjerom og kupe.
  • De som var truffet direkte av usikrede gjenstander, hadde alvorlige skader i hode, nakken eller brystet.


Kilde: Undersøkelse i regi av forsker Trine Staff som stipendiat i Norsk Luftambulanse.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi