Gå til sbm.no
Elisabeth Blomvik, leder for Divisjon personmarked i Sparebanken MøreElisabeth Blomvik, leder for Divisjon personmarked i Sparebanken Møre, forteller at bankens store samfunnsengasjementet betyr stadig mer for nye og eksisterende kunder, men ikke alt. Den totale kundeopplevelsen vi som bank klarer å skape, er det aller viktigste for kundetilfredsheten.

Pådriver for skaperglede

Slik er Sparebanken Møre

Sparebanken Møre er ikke som andre banker, og vil heller ikke være det eller bli det. Her forklarer leder for Divisjon personmarked Elisabeth Blomvik deg bankens strategi, hvorfor og hvordan.

Sparebanken Møre har hatt en sterk kundevekst de siste årene og har nå over 100 000 privatkunder. To år på rad har bankens Kundeservice blitt kåret til Norges beste i bankbransjen.

Er der kundene er
Banken har 140 autoriserte rådgivere fordelt på hele 27 kontorer på Nordvestlandet.

– Vår strategi er mange lokalkontorer, stor tilstedeværelse, solid kompetanse i kontornettet og stort lokalt engasjement. Å være til stede og engasjert i lokalmiljøene vi er en del av, er viktig for oss.  Og ikke minst, hvert år går halvparten av bankens overskudd tilbake til lokalsamfunnet, sier Elisabeth Blomvik.

13 millioner til talenter
Nylig delte banken ut 800 000 kroner til 16 unge talenter innen kultur og idrett. Siden TEFT-stipend ble delt ut første gang i 2007, har Sparebanken Møre delt ut nærmere 13 millioner kroner til nærmere 400 lokale talenter.

– Mange av talentene har blitt store stjerner som Sigrid Raabe, Karsten Warholm, Sebastian Foss Solevåg, Synnøve Solemdal og Magnus Emaka Einang, konstaterer Elisabeth.

Pådriver for skaperglede
Banken jobber på mange områder for å bidra til at Nordvestlandet skal være en attraktiv plass for utvikling og skaperkraft. Med blant annet NÆRINGSTEFT, som er både en kunnskapsreise og konkurranse for gründere og nyskapere med nærmere 2,5 millioner kroner i potten årlig.

For ikke å snakke om alle lag, organisasjoner, dugnadsgjenger og ildsjeler som har fått bidrag til å realisere sine planer, lage turstier og samlingsplasser i både by og bygd.

Tilgjengelig og tett på
– Det store samfunnsengasjementet betyr stadig mer for nye og eksisterende kunder, men ikke alt. Den totale kundeopplevelsen vi som bank klarer å skape, er det aller viktigste for kundetilfredsheten. Kundeundersøkelsene våre viser at tilgjengelighet, kvalitet i rådgivningen og raske responser både personlig og digitalt, er viktig for den totale kundetilfredsheten, forteller Elisabeth som mener at nettopp dette er bankens store styrke.

Bankens strategi er mange lokalkontorer, stor tilstedeværelse, solid kompetanse i kontornettet og stort lokalt engasjement. Å være til stede og engasjert i lokalmiljøene er viktig for banken.

Flere kontorer
En del banker har de siste årene valgt å legge ned bankkontorer, ta bort den personlige rådgiveren, og tilbyr i hovedsak digital kontakt.

– Den trenden ønsker ikke vi å være med på. Vi har tvert imot valgt å satse med nye kontorer både i Sykkylven, på Stranda og på Digerneset, og har økt antall ressurser på flere lokale kontorer, forteller Elisabeth.

De store hendelsene
Også Sparebanken Møres kunder ønsker å bruke digitale løsninger til sine daglige banktjenester, men de fleste mener at de digitale løsningene aldri kan erstatte den personlige kontakten og personlig rådgivning.

– Det ønsker vi å lytte til. Når de store hendelsene i livet står for tur, skal det være trygt og enkelt å snakke med en rådgiver som kan svare på alle spørsmål, og som også kan ta opp problemstillinger som man ikke tenker på selv i slike faser, mener Elisabeth.

Gode digitale løsninger
Digitale tjenester i bank er litt som melk og brød i en dagligvarebutikk. De digitale varene må være på plass som en del av den totale kundetilfredsheten. Derfor bruker også Sparebanken Møre mye tid og ressurser på å ha de mest brukervennlige og effektive digitale verktøy for sine kunder.

Lån og tastetrykk
– Vi gjør stadig små og større justeringer på de digitale tjenestene for å kunne levere det kundene våre forventer – og helst litt til. I dag kan kundene våre raskt og enkelt søke om økning av boliglånet i mobil og nettbank. Kunder kan også gjøre endringer på eksisterende lån med noen få tastetrykk, forteller Elisabeth.

Lar seg ikke kopiere
Digitale tjenester er lette å kopiere og utviklingen går derfor raskt. Det som er mer krevende å kopiere er de gode kundeopplevelsene og relasjonene rådgiverne i Sparebanken har til kundene sine. 

Godt blir enda bedre
– Godt bankhåndverk blir enda bedre når man er tett på og kjenner kunden, og kunden kjenner oss. Så lenge vi er konkurransedyktige på tjenester, priser og digitale tjenester, mener vi at lokalkunnskap gir oss et stort og sterkt konkurransefortrinn og bidrar til enda bedre rådgivning til kundene, mener leder for divisjon personmarked i Sparebanken Møre, Elisabeth Blomvik.


Her finner du oversikt over bankens kontor og ansatte. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi