Gå til sbm.no
Mann sitter ved et bord med PC og mobiltelefon i hånden.Fra 1. januar 2021 vil du ikke lenger kunne kjøpe varer fra europeiske nettbutikker uten bruk av BankID eller annen godkjent tofaktorløsning. FOTO: Kristin Støylen

Fra 1. januar 2021 blir det

Strengere sikkerhetskrav for betaling med kort

Krav om sterk kundeautentisering vil tre i kraft i EU/EØS fra 1. januar 2021. Det betyr at når du handler på nett, kan du oppleve å bli bedt om å signere med BankID oftere enn før.

EUs reviderte betalingsdirektiv PSD2, trådte i kraft 14. september 2019. Betaling med kort i netthandel fikk utsatt frist til 1. januar 2021. Direktivet definerer sikkerhetskrav som skal beskytte kundedata, slå fast brukerens identitet og redusere risikoen for svindel, ved å kreve såkalt sterk kundeautentisering ved netthandel. Derfor blir det innført strengere sikkerhetskrav for visse betalinger i EU/EØS området.

Noen nettbutikker har ikke tilrettelagt støtte for sterk kundeautentisering i sine betalingsløsninger, og du kan derfor oppleve at enkelte betalingstransaksjoner blir avvist.

Hva er "Sterk kundeautentisering"? 
Sterk kundeautentisering betyr at du må identifiserer deg ved hjelp av to av de tre følgende elementene:

  • Noe du har – for eksempel telefon/ nettbrett/ PC
  • Noe du er – eksempel ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk
  • Noe du vet – eksempel PIN-kode eller passord

De fleste av oss er godt vant med bruk av BankID signering, både i forbindelse med pålogginger til offentlige tjenester, signeringstjenester og i forbindelse med banktjenester, herunder pålogging og bekreftelse av kjøp i nettbutikker. Derfor er det viktig å ha tilgang til BankID eller BankID på mobil når du skal handle på nett eller betale i app.

Med netthandel menes her handel der kort brukes som betalingsinstrument, men der kortet ikke fysisk er til stede.

Betaling i nettbutikker og apper 
Har nettbutikken eller appen tilrettelagt for sterk kundeautentisering, godkjenner du betalingen ved hjelp av både kortinformasjon og BankID.

  • Oppfyller ikke nettbutikken de nye kravene, kan betalingen bli avvist.
  • Velger du Vipps som betalingsmetode i en nettbutikk eller skal vippse til er Vipps-nummer, vil du også oppleve å måtte autentisere deg med BankID eller BankID på mobil. Vi jobber imidlertid med å forenkle nettbetaling med Vipps for å unngå dette på sikt.
  • Betalinger av mindre beløp - beløp tilsvarende 30 euro - vil kunne gjennomføres uten sterk kundeautentisering. Men, med visse mellomrom vil du måtte autentisere deg med BankID og BankID på mobil for å verifisere at du er rett eier av kortet.
  • Gjentagende betalinger som for eksempel abonnement vil ikke kreve sikker kundeautentisering.

Betaling i kortterminaler 
Kortbetalinger med kun magnetstripe, chip eller signatur er ikke lenger tilgjengelig innenfor EU/EØS.

  • Du kan betale med chip og PIN-kode
  • Du kan benytte kontaktløs betaling – såkalt tæpping – uten å taste PIN kode. Maks beløp pr kjøp er 500 kr. Du vil med jevne mellomrom bli bedt om å bruke PIN kode for å verifisere at du er riktig eier av kortet

Betalinger som omfattes av det nye kravet 

  • Betalinger innenfor EU/EØS-området
  • Den første transaksjonen for gjentakende betalinger

Hvilke betalinger med kort i netthandel omfattes ikke av sterk kundeidentifisering?

  • Betalinger der brukerstedet er registrert utenfor EU/EØS
  • Betalinger initiert av brukerstedet, som for eksempel ved gjentakende betalinger
  • Betalinger via e-post eller telefon innenfor EU/EØS-området

BankID og BankID på mobil

  • Med BankID trenger du kodebrikke eller BankID-appen som er en digital kodebrikke. Med BankID-appen mottar du et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen, i stedet for å taste inn engangskode fra kodebrikken.
  • BankID på mobil er knyttet til SIM-kortet på telefonen din. Bytter du telefon må du logge inn i nettbanken med BankID for å aktivere BankID på mobil på nytt.

 Her kan du lese mer om BankID og BankID på mobil. 

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi