Gå til sbm.no
Vær på vakt for svindelforsøk! Banken og andre seriøse aktører vil aldri be deg om å opplyse om konto- og kortinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon.

Vær på vakt for

Svindelforsøk

Svindelaktiviteten har økt den siste tiden, og det er viktig å være på vakt for å unngå å bli lurt.

Sparebanken Møre er kjent med at kunder har blitt oppringt av svindlere som utgir seg for å være banken den siste tiden, hvor målet er å få tilgang til innloggingsinformasjon. Vi minner om at banken eller andre seriøse aktører aldri vil be deg om å opplyse om konto- og kortinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon

Svindlerne tar stadig i bruk nye metoder og innfallsvinkler. Her er noen råd som kan bidra til at du unngår en uønsket situasjon. 

  • Usikker på du har blitt utsatt for svindel – kontakt banken!
  • Oppgi aldri konto- og kortinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon, uansett hvem som ber om det. Banken og andre seriøse aktører vil aldri be deg om å utlevere koder og passord i slike kanaler.
  • Hvis du har gitt fra deg ovennevnte opplysninger, sperr kort og konti så raskt som mulig.
  • Vi vet det kan være fristende å klikke på lenker og vedlegg. Spesielt på mobilen, når man er på farten. Sjekk alltid en ekstra gang dersom vedlegget er av en filtype du ikke kjenner til.
  • Sjekk alltid avsender av en melding (e-post eller SMS). Om noe er mistenkelig, og du kjenner at du reagerer – ta en ekstra sjekk. Ring opp avsender.
  • Vær oppmerksom på dårlig språk og stavefeil. Men de kriminelle blir stadig flinkere til å produsere troverdige falske henvendelser.
  • Vær naturlig skeptisk til informasjon du mottar som prøver å fremkalle følelser av frykt, hastverk eller fristelser.
  • Aldri godta aktivering av «innhold» eller «makroer» i Word eller andre Office-programmer, spesielt ikke om dokumentet prøver å overbevise deg om at dette er nødvendig. Dette må du kun godta dersom du er 100% sikker på hvem som har laget og sendt dokumentet.
  • Innarbeid gode rutiner for bruk av passord på e-post, Facebook, Instagram og andre sosiale medier – unngå å ha samme passord flere steder. Aktiver totrinnspålogging der det er mulig.

 

 

 

 

 

 

 

 

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi