Gå til sbm.no
Kvinne sitter ved datamaskin, holder smarttelefon. Nå er det høysesong for svindel. Vær ekstra kritisk til e-poster og sms der du blir bedt om å klikke på en lenke eller oppgi personopplysninger. Foto: Kristin Støylen.

Ikke la deg lure

Vis BankID-vett

I disse dager sendes årets skattemelding ut. Dessverre er dette også en anledning der svindlere ser sitt snitt til å forsøke og lure personopplysninger fra deg.

Da Skatteetaten startet utsendingen av skattemeldingen i 2020, startet også svindlere utsendelse av forfalskede e-poster for å få tak i personopplysninger. E-postene var troverdig utformet slik at det var lett å bli lurt om en ikke var oppmerksom. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke vil skje i år igjen, og det er derfor viktig at du er ekstra på vakt de neste månedene. 

Vær kritisk til lenker
En av de mest vanlige svindelmetodene, er såkalt phishingsvindel. Kort fortalt er dette en metode der noen utgir seg for å være en annen enn den man er, med hensikt å stjele personopplysninger. Dette skjer gjerne ved at en får tilsendt en lenke på sms eller e-post og bli bedt om å logge på med BankID eller legge inn andre personopplysninger. Disse opplysningene blir så misbrukt av svindlere.

Vær derfor kritisk til e-poster og sms der du blir bedt om å klikke på en lenke eller oppgi personopplysninger. Sjekk hvem som er den egentlige avsenderen ved å holde musepekeren over lenken.

BankID-svindel
Tidligere i år ble flere personer lurt til å gi fra seg BankID-opplysninger. Dette skjedde ved at de fikk tilsendt en sms som åpenbart skulle være fra BankID. Slik kan en svindel-sms se ut: 

2021-01-12_bankidsvindel.jpeg 

Husk at hverken banken eller BankID vil kontakte deg slik, eller be deg følge en lenke på denne måten. Skal du bruke BankID må du gå til den nettsiden du skal logge på eller til nettbanken direkte. Ikke følg lenker fra sms og e-poster. Vær mistenksom på situasjoner som er annerledes enn du er vant til, og kontakt banken før du klikker på noe du er usikker på. 

Svindel på telefon
En annen svindelmetode som blir mer vanlig er svindel på telefon, såkalt Vishing (voice phishing). Typisk for dette er at du får en sms med informasjon om å kontakte banken din for å stoppe mistenkelig aktivitet på konto. Nummeret i sms-en leder til en svindler som over telefon ber om BankID-passord og personnummer. 

Kan man sikre seg mot svindel?
Svindel oppstår i mange ulike former og fasonger. Vi har samlet noen råd til deg som kan hjelpe deg til å ikke havne i en uønsket situasjon:

  • I disse dager er det mange som jobbet fra hjemmekontor. Da er det viktig å sikre både datamaskiner og andre digitale enheter med gode passord og sikre nettverk.
  • Sjekk alltid avsender av en melding (e-post eller SMS). Om noe er mistenkelig, og du kjenner at du reagerer – ta en ekstra sjekk. Ring opp avsender.
  • Vær oppmerksom på dårlig språk og stavefeil. Men de kriminelle blir stadig flinkere til å produsere troverdige falske henvendelser.
  • Vær naturlig skeptisk til informasjon du mottar som prøver å fremkalle følelser av frykt, hastverk eller fristelser.
  • Vi vet det kan være fristende å klikke på lenker og vedlegg. Spesielt på mobilen, når man er på farten. Sjekk alltid en ekstra gang dersom vedlegget er av en filtype du ikke kjenner til.
  • Aldri godta aktivering av «innhold» eller «makroer» i Word eller andre Office-programmer, spesielt ikke om dokumentet prøver å overbevise deg om at dette er nødvendig. Dette må du kun godta dersom du er 100% sikker på hvem som har laget og sendt dokumentet.
  • Oppgi aldri konto- og kortinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon, uansett hvem som ber om det. Banken vil aldri be deg om å utlevere koder og passord i slike kanaler.
  • Hvis du har gitt fra deg ovennevnte opplysninger, sperr kort og konti så raskt som mulig.
  • Ha is i magen. Tenk og sjekk en ekstra gang før du gjør noe overilt.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi