Gå til sbm.no
Espen Digernes, konserndirektør i Brages Bilforretning.Ungdom kjøper primært rimeligere, godt brukte biler. Få kjøper ny bil, forteller Espen Digernes, konserndirektør for Brage Bilforretning.

Ung og på biljakt?

Dette bør du tenke på

Kjøper du billig, kan bilen bli dyr. Det er mye du bør tenke igjennom før du blir eier av din første bil.

Espen Digernes, konserndirektør i Brages Bilforretning, sier at trenden blant de unge førstegangskjøperne har endret seg lite: Ungdom kjøper primært rimeligere, godt brukte biler. Få kjøper ny bil. Fordelen med bruktbil er prisen. Ulempen er risikoen det kan innebære.

Totalregnestykket
– Vårt råd til førstegangskjøpere er at de tenker gjennom totalregnestykket når de skal handle. Det er ikke alltid sånn at det er den rimeligste bilen som er den billigste å eie. Kjøper du en 10 år gammel bil, så kan det påløpe store kostnader. Bilen kan bli stående mer på verksted enn den er på veien. Så tenk igjennom totalkostnadene, også hva det vil koste å drifte bilen i form av drivstoff og forsikringer, er et av tipsene fra Espen.

Grense på 100 000 kr
Hans erfaring er at mange unge med blodferskt førerkort ofte låner bilen til mor eller far noen år før du kjøper sin egen. Da går det en grense for de fleste unge førstegangskjøpere på rundt 100 000 kroner. Populære biler er da en fire-fem år gammel Toyota Yaris eller en Toyota Auris.

Yngre, men ikke unge  
– På nybilsiden har alderen på kjøperne for så vidt gått ned fordi man har andre og bedre finansieringsmuligheter enn tidligere med lånefinansiering eller privatleasing som har blitt veldig godt mottatt av markedet de siste fem årene.  Men det treffer i hovedsak fortsatt ikke ungdommen, forteller Espen Digernes.

- Det går en grense for de fleste unge førstegangskjøpere på rundt 100 000 kroner. Populære biler er da en fire-fem år gammel Toyota Yaris eller en Toyota Auris, forteller Espen Digernes, konserndirektør i Brages Bilforretning.

Bildilla eller transport
Unge førstegangskjøpere kan grovt sett deles i to kategorier. De som har en sterk bilinteresse og velger å investere i bil tuftet på sin bilinteresse. Disse kan bruke alt de har på bil.

– Den andre gruppen er de som kun er opptatt av transport, og de vil gjerne kjøpe så rimelig som mulig. Men igjen så er det ikke alltid sånn at det er den rimeligste bilen som er den billigste å eie, sier Espen Digernes.

Nyere sikrere
Sikkerhet er også noe man bør tenke på ved kjøp en bruktbil. Tall fra forskning.no viser at sannsynligheten for å bli drept eller hardt skadd i en trafikkulykke er om lag 40 prosent lavere om du kjører en ny bil, sammenliknet med en bil som er ti år gammel.

Dalende bilinteresse
Mens mange av oss aldri glemmer den første bilen vi kjøpte, så er inntrykket til konserndirektøren i Brages Bilforretning at interessen for bil blant ungdom er i ferd med å falle litt. Flere tenker transport, det er færre med bildilla. Interessen for å “mekke” sjøl er dalende, men også mulighetene til å gjøre det blir stadig mer begrenset.

El-biler
– Unge og el-biler?

– De er nok opptatt av det og er godt orienterte. Men det er jo ikke så mange år siden vi fikk et godt salg på nye elbiler, så det er først nå at vi får et bruktbilsalg. Disse bilene er fortsatt så nye at de foreløpig er relativt dyre.

Færre unge med lappen
Stadig færre unge tar lappen, men disse tallene kan først og fremst forklares med ungdom som bor i de største byene i landet hvor kollektivtrafikken er godt utbygd. Og hvor det å bruke bil i en by som Oslo faktisk kan by på store problemer og koste skjorta med alle bomringene.

Vil se store endringer
På mange måter tror Digernes at det er stille før “stormen” og at vi om få år vil se store endringer i dette med å eie og kjøpe bil også blant unge.

– Vi som bransje er spente på hvilke endringer som vil skje fremover i forhold til at det vil komme andre løsninger for førstegangskjøpere med litt mer begrenset økonomi, og kanskje begrenset vilje til å bruke penger på bil. Det handler om delingsøkonomi, flerbruk, abonnement og leie kontra eie.

Abonnere på bil
I urbane miljøer er det i dag ganske heftig pilotering og testing av løsninger i bilbransjen. I Oslo kan du i dag for eksempel abonnere på bil. Og stadig flere bransjeaktører funderer på hvordan de skal kunne tilgjengeliggjøre i større grad ordninger som Pay per Use, Pay per Day.

Fem år
– For oss som bransje er dette en krevende øvelse i forhold til lønnsomhet, og i distrikts-Norge er det nok enda mer krevende med tanke på kjørelengde, kjøremønster og bruk. Men jeg tror ikke vi skal se mer enn fem år frem i tid før vi også her har den type løsninger som alternativer til å kjøpe bil, sier konserndirektøren i Brages Bilforretning AS.


Espens bruktbil-tips

  • Tenk gjennom bruk og behov og tilpass bil og funksjoner etter dette. Størrelse, manuell/automatgir, 2 –hjuls- eller 4-hjulstrekk?
  • Bruk tid og gjør en god research. Hva slags renommé og omdømme har bilen og modellen? Hvilke kvaliteter forbindes med merket?
  • Ta deg god tid og prøv bilen skikkelig før du bestemmer deg.
  • Det er ikke alltid den billigste bilen som gir det rimeligste bilholdet. Gjør en helhetsvurdering av pris, drift- og vedlikeholdskostnader og verdifall.
  • Sjekk også hvilke normale servicebehov bilen har og be om et årlig overslag på servicekostnader.
  • Sjekk historikk rundt service og annet på bilen du vurderer å kjøpe.
  • Sjekk tilstandsrapporten på bilen. Det er et dokument du skal kunne stole på, som forplikter forhandleren og som kan være god å ha i en eventuell tvist.
  • Gjør en vurdering også av forhandler, dennes kvaliteter og omdømme før du eventuelt gjør et kjøp.
  • Min anbefaling er å kjøpe bruktbil hos forhandler. Den kan være noe dyrere i innkjøp, men det kan være mye å spare på sikt. Man står også sterkere i forhold til regelverket dersom noe uforutsett skulle skje.

Flere artikler i kategorien Ung og økonomi