Gå til sbm.no
Administrerende direktør i Sparebanken Møre, Trond Lars Nydal.For 20 år siden var han med på å etablere og legge strategien for Sparebanken Møres kundeservice. I dag er Trond Lars Nydal administrerende direktør i banken.

Her er det

Rett på sak

Ingen tastevalg, rett på sak og kunden skal få hjelp på første forsøk.

– Og kunden skal møte blide, imøtekommende, kunnskapsrike rådgivere og kundebehandlere. Slik er Kundeservice forankret i våre kjerneverdier, forteller administrerende direktør i Sparebanken Møre, Trond Lars Nydal.

Etablerte Kundeservice
Sammen med Trond Moldskred, som i dag er leder av Aktiv Forvaltning i Sparebanken Møre, fikk de to ansvaret for å vurdere etableringen av et kundesenter i banken.

Utgangspunktet for Trond og Trond var å slå sammen de mange sentralbordene i Sparebanken Møres avdelinger og samordne henvendelsene. De var blant annet på besøk hos DnB og Gjensidige for å se hvordan de hadde løst dette.

Førstelinjen
– Og kundene skulle formelig høre at Kundeservice smilte gjennom telefonen?

– Ja vi innførte det begrepet. Og slik er det også i dag hvor glimt i øyet, godt humør er kombinert med kunnskap og kompetanse. Kundeservice utgjør bankens førstelinje og er svært viktige for oss både eksternt og internt. Det er blant annet obligatorisk at nyansatte er innom Kundeservice for å lære, forteller Sparebanken Møres administrerende direktør.

Armer og ben
Som ved alle nyetableringer var det ifølge Nydal en del «armer og ben» i startfasen, men Sparebanken Møre var hele veien klar på at kunden skulle få hjelp og veiledning aller helst på første forsøk – altså gjennom kun et ledd. Det er bra for kunden, og det frigjør ressurser for banken i den forstand at rådgiverne i kontorene kan konsentrere seg enda bedre om sine oppgaver. Banken startet tidlig med å evaluere tjenesten for hele tiden å kunne utvikle den.

Utviklere
– Om det er tillatt å skryte litt, så er vi i Sparebanken Møre stolte av Kundeservice og tjenesten. Kundeservice er langt mer enn et Call Center, og de som jobber der er hele tiden «på» for å utvikle både Kundeservice og Sparebanken Møre, mener Trond Lars Nydal om avdelingen som har vokst fra 3 til 30 ansatte i løpet av disse 20 årene.

Les også "Blant de aller beste i landet"

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi