Gå til sbm.no
En kvinne i 50-årene forteller om når hun tok kontakt med Grep for å få tilbake kontrollen på økonomien. Illustrasjonsbilde.

Tok grep om egen økonomi

- Jeg ser på dette som en investering i min mentale helse

"Det er litt som «Luksusfellen», men her slipper man å komme på TV”, stod det i Sunnmørsposten en dag våren 2024. Kvinnen vi skal snakke med nå, var på vei til jobb og hadde nok en morgen med mageknip og uro for sin økonomiske situasjon da hun leste ingressen i lokalavisa.

– Jeg følte at setningen var skrevet direkte til meg, det var akkurat det jeg trengte. Jeg hadde ikke hørt om Grep før jeg så den artikkelen i Sunnmørsposten, og hadde heller ikke tenkt over at refinansiering var et alternativ for meg som singel kvinne i femtiåra, forteller hun. 

Tok kontakt med banken for å ta grep
Hun hadde opplevd at økonomien hadde blitt trangere i det siste og håpet alltid at neste lønning skulle snu skuta. – Til slutt var det renteendringene som gjorde at jeg ikke klarte å hente meg inn igjen. Det føltes uoverkommelig ut til slutt, sier kvinnen som forteller at hun tjener en del over gjennomsnittet. Dette var også litt av grunnen til at hun var redd for å ta kontakt med banken. – Jeg gruet meg til å fortelle hva jeg tjente, at jeg tjente for godt til å få hjelp, sier hun. 

Hun endte opp med å ta kontakt med Grep, en egen avdeling i Sparebanken Møre som hjelper folk å få tilbake kontrollen på økonomien. – Da jeg kom til det første møtet med rådgiverne i Grep hadde jeg vondt i magen altså. Men det var det ingen grunn til. Tvert imot følte jeg at det var profesjonelt og at jeg var i trygge hender, forklarer hun. Hun måtte blant annet signere en fullmakt.

Kvinnen forteller at hun håpet alltid at neste lønning skulle snu skuta. Illustrasjonsfoto.

– Å skrive under på den fullmakten var faktisk deilig. Da stod jeg ikke alene i det lenger. Jeg vrengte sjela mi da jeg skrev under og jeg må si jeg var spent da de sa at de tar over herfra. Da jeg kom tilbake en måned senere lå planen på bordet. Marthe og Kenneth hadde gått inn i alle inkassoselskaper og sjekket om jeg hadde gjeld der. De sjekket kontoene mine, skatteetaten, kommunen, alt, sier kvinnen. 

– Jeg fikk spørsmål jeg aldri har fått i en bank før. De spurte hvordan mine økonomiske problemer påvirket hverdagen min, hvordan jeg hadde det, og om jeg fikk sove. Da kom tårene, forteller hun.  

Bedre balanse i livet
– Når du kontakter Sparebanken Møre kan det bare gå oppover. Det kan ikke gå dårligere. Her får du profesjonell hjelp, sier kvinnen til de som vurderer å ta kontakt.

– At de får innsikt overalt er prisen du betaler, men det er en liten pris, sier kvinnen som nå føler at hun har bedre balanse. En balanse hun verner med nebb og klør. – Jeg har fått mer kontroll etter at jeg fikk hjelp av Grep, men utfordringen er fortsatt å bygge opp en buffer raskt nok. Selv om jeg sjekker nettbanken flere ganger om dagen for å berolige meg selv, er jeg sikker på at fremtiden ser lysere ut nå. Jeg ser frem til neste møte med Marthe og Kenneth i Sparebanken Møre i januar. 

Marthe og Kenneth i avdeling Grep. De har hjulpet kvinnen til å få oversikt over økonomien sin igjen.

Ble møtt med stor forståelse
– Det møtet i banken forandret livet mitt. Å få oversikt over økonomien min, med klare mål og forventninger, var en investering i min mentale helse. Selv om jeg er høyt utdannet, har jeg aldri vært flink med penger – det har alltid vært brannslukking. Banken hjalp meg med å få oversikt og satte klare krav til meg, forteller kvinnen. 

Hun fikk ikke bare en plan, men oppfølging. – Jeg kan ringe når som helst og bli møtt med forståelse av rådgiveren min Marthe. Og så har jeg lært meg å si nei til ting jeg ikke har råd til, noe som har vært en lettelse, forteller kvinnen.

Å få refinansiering, opprette dedikerte kontoer for hver minste ting – i tillegg til å legge alle faste betalinger over på avtalegiro, gjorde at hun kunne slutte å bekymre seg for hver enkelt regning. – Sparebanken Møre har ikke bare hjulpet meg med økonomien, men også med min mentale helse. Den oppfølgingen jeg får er en gavepakke, og for meg viser det at banken tar et samfunnsansvar. Det har gjort at jeg nå har et helt nytt liv. Det er en tid før Grep og en tid etter Grep, konstaterer hun.

Slik fungerer prosessen når du tar kontakt med Grep

1. Kartleggingsmøte
Når du tar kontakt med Grep, settes det opp et kartleggingsmøte. Målet med møtet er å få en oversikt over den økonomiske situasjonen.

2. Vurdering 
Etter kartleggingsmøtet vil en av rådgiverne i Grep få en oversikt over gjeldssituasjonen og undersøke ulike løsninger. 

3. Løsningsmøte og handlingsplan 
Når rådgiveren din har funnet en løsning, har dere et nytt møte hvor løsningen blir presentert. Her får du også en handlingsplan som må signeres av deg. 

I de tilfeller banken ikke kan hjelpe, vil Grep likevel gi deg tips og råd på hva du kan gjøre fremover. 

4. Oppfølgingsmøter
Når løsningen er gjennomgått og handlingsplanen er signert, starter den nye hverdagen med ny struktur og bedre kontroll. Rådgiveren din i Grep følger deg opp kvartalsvis eller oftere ved behov. 

Avtal møte med Grep her.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi