Leie bolig?
Derfor må du ha depositumskonto
Om du skal leie din første, andre eller tredje bolig, eller kanskje leie ut din egen, er det smart å kjenne til hvordan en depositumkonto fungerer.
- Kort fortalt er depositum penger fra leietaker som blir låst på en egen konto. Depositumet fungerer som en sikkerhet, enten du er den som leier bolig eller den som skal leie ut – og derfor er det smart å ha dette på plass ved et leieforhold, forteller Synnøve Flatjord Ring, leder for Kundeservice og Næringsbasen i Sparebanken Møre.
Starten på et trygt leieforhold
For utleier er et depositum en sikkerhet for at husleien blir betalt, og for eventuelle skader og hærverk på utleieboligen, eller manglende utvask. Depositumet kan ikke brukes ved uhell og normal bruksslitasje.
For deg som skal leie bolig er depositumkonto en sikkerhet for at pengene står trygt i banken og en sikkerhet på at du får igjen disse pengene når du flytter ut etter avtalt tid.
Samboer for første gang? Les om samboerkontrakt
Krev en egen konto
Husleieloven sier at størrelsen på depositumet maksimalt kan tilsvare summen av seks måneders husleie, men vanligvis vil utleier kreve en sum tilsvarende to til tre månedsleier. Det er viktig at depositumet blir betalt inn på en konto som er sperret både for utleier og leietaker i leieperioden. Begge parter må følge lover og regler for å få tilgang til pengene.
- Som leietaker kan du oppleve å møte utleiere som ikke kjenner til regelverket, og som ber deg om å sette pengene inn på deres private konto. Da bør du foreslå, eller helst kreve, at dere heller oppretter en depositumskonto, forteller Synnøve.
Start prosessen i nettbanken
Skal du leie bolig er det vanlig at utleier og leietaker oppretter en depositumkonto sammen. Depositumkonto skal opprettes av utleier i utleiers bank. Den enkleste og raskeste måten å opprette depositumkonto på er i nettbanken. Utleieren starter prosessen i sin nettbank, og leietakeren mottar en melding på e-post når avtalen er klar for signering.
- Selv om det er utleieren som oppretter kontoen, er det du som leietaker som skal eie den og skal ha renteinntektene, da det er dine penger, forteller Synnøve.
Når du skal flytte ut
Både den som leier ut og du som leietaker bør gå gjennom boligen sammen både ved innflytting og utflytting. I mange tilfeller kan det også være smart å dokumentere eventuelle mangler med bilde både før og etter.
Begge parter må være enige om hvordan beløpet skal fordeles når leieforholdet avsluttes. Er boligen i avtalt stand, gir utleieren beskjed til banken om at hele depositumet kan utbetales til leietakeren.
Husk forsikring!
- Utleier forsikrer boligen, men det er du som leietaker som må sørge for å forsikre det du tar med deg inn i boligen. Du er kanskje dekket av dine foreldres innboforsikring, men det bør du sjekke. Det avhenger av hvilken dekning foreldrene dine har og alderen din, tipser Synnøve.
«Forsikring Ung» er en forsikring som inneholder innboforsikring, reiseforsikring og ulykkesforsikring for studenter og unge under 34 år.
Innbo-, reise- og ulykkesforsikring fra kun 172 kr
Dette må du vite om depositumkonto
- Utleier kan ifølge loven ikke motta depositumet kontant eller sette det inn på sin egen konto.
- Depositumskontoen er en sperret konto som opprettes av utleier og leietaker i fellesskap.
- Depositumskonto skal opprettes i leietakers navn, i utleiers bank
- Renten som påløper i leieperioden, skal leietakeren ha
- Leietaker må være fylt 18 år
- Renten er ikke en del av beløpet og kan disponeres av leietaker
- Utleier skal betale det det koster å opprette en depositumskonto
- Ved avslutning av leieforholdet må begge parter være enige om utbetaling og avslutning av kontoen
- Utleier kan holde tilbake depositumet hvis det er husleie som ikke er betalt, manglende vasking og for eventuelle skader og hærverk på utleieboligen. Krever utleier erstatning må du som leietaker samtykke skriftlig for at det skal være gyldig