Gå til sbm.no
CreateView er en av semifinalistene i NÆRINGSTEFT og består av daglig leder Liv-Hege Seglsten og gründer Even Bringsdal. Foto: Trine HofsethCreateView er en av semifinalistene i NÆRINGSTEFT og består av daglig leder Liv-Hege Seglsten og gründer Even Bringsdal. Foto: Trine Hofseth

NÆRINGSTEFT semifinalist:

Bli kjent med Create View

CreateView AS utvikler en fiskehelsesensor som åpner for nye metoder for individbasert fokus på fiskevelferd.

Oppdrettsnæringen er en viktig bransje i Norge, og semifinalist i NÆRINGSTEFT CreateView vil bidra til at ressursene fra havet blir utnyttet ordentlig.

Automatisert lusetelling
Fiskehelsesensoren åpner for nye metoder for individbasert fokus på fiskevelferd. Sentralt er kamerateknologi og AI/Deep Learning. Sensoren automatiserer lusetelling men kan også detektere andre viktige velferdsparametere som danner grunnlaget for å forenkle sanntidsovervåking til lave kostnader og med unødig håndtering, trengning og stress for fisken.

- Vi retter oss primært mot oppdrettsbransjen. Men like viktig er fiskehelseforvaltning og FoU miljøene som forsker på fiskehelse og fiskevelferd.

Ønsker å løse reelle problemer
Bak CreateView står gründer og teknologileder Even Bringsdal, og daglig leder Liv-Hege Seglsten.  Bringsdal er sivilingeniør fra NLH/UMB med spesialisering innen bildeanalyse og mønstergjenkjenning. Seglsten har master innen Grønn Vekst og konkurransekraft. Begge er innflyttere til Molde. Både gründer og daglig leder finner stor motivasjon i å jobbe med forretningsmodeller som kan bidra til at reelle problemer blir løst og samtidig har et stort kommersielt potensial.  

En viktig næring som sløser
Oppdrettsnæringen er en svært viktig bransje for Norge og vil etter all sannsynlighet være det i lang tid fremover. Havområdene inneholder enorme ressurser. Teknologi kan brukes til å utnytte alle disse ressursene og skape lønnsomhet. Sensoren gjør det mulig å iverksette tiltak med tanke på lus, sykdom, foring og slaktning på gunstige tidspunkt. Det dør over 55 millioner fisk årlig hos norske oppdrettere, en enorm ressurssløsing i en verden med befolkningsvekst. Siden det globale behovet for sunn mat kommer til å vokse i årene fremover, må det produseres uten store miljøfotavtrykk og utarming av klodens ressurser. CreateView tuller av og til med at de vil «redde verden», men det er en viss sannhet bak det også.

Vil erobre det norske oppdrettsmarkedet
NÆRINGSTEFT har vært en bra arena for CreateView. De har møtt flinke folk som i likhet med dem er opptatt av å bringe verden framover. De er spesielt fornøyde med at det som har blitt presentert på samlingene både har vært faglig bra og lærerikt.

- Vi tenker at 2019 er året vi skal knytte til oss pilotkunder som kan bidra til å verifisere og tilpasse teknologien vår. Når alt kommer til alt er det kundens behov som er viktigst. Deretter vil neste steg være å erobre markedsandeler fra det norske oppdrettsmarkedet. Det skal skje i 2020.

CreateView er en av ti semifinalister som er med i NÆRINGSTEFT og kampen om den gjeve førstepremien på en million kroner. På veien får de med seg en innholdsrik og spennende kompetansereise som skal bidra til at de får utvikle og realisere ideen sin. Under semifinalen 1. februar kåres de tre finalistene og en publikumspris på kr 25.000. 

Er CreateView din favoritt til publikumsprisen - gi din stemme her



Om NÆRINGSTEFT

NÆRINGSTEFT er en unik kompetansereise med faglig påfyll, nettverk og mulighet til å vinne flotte premier. Hovedpremien er på 1 million kroner og bidrar til at du kan realisere en gründers forretningside. 100 gründere er påmeldt denne runden av NÆRINGSTEFT!

Dette er gründerbedriftene som er semifinalister i NÆRINGSTEFT 2.0

https://engasjert.sbm.no/narin...

Les mer om kompetansereisen deltagerne er gjennom og premiene de kjemper om;
https://www.sbm.no/lokalt-enga...

Stikkord

NÆRINGSTEFT

Flere artikler i kategorien Lokalt engasjement