Gå til sbm.no
En åpen PC står foran deg på bordet. På skjermen vises rundt 20 deltakere i et nettseminar.Foto: Unsplashed/ChrisMontgomery

NÆRINGSTEFT

Fem tips for å lykkes med Design Thinking

NÆRINGSTEFT 2020 er i gang! På første samling lærte deltagerne mer om forretningsutvikling ved hjelp av metodikken Design Thinking hos ProtoMore.

Design Thinking er en sosial teknologi, og en måte å tenke på, som stammer fra noen av verdens beste forskermiljø. Metodikken kan gi:

  1. Flere og bedre idéer
  2. Forbedret implementering og tilpasning av løsning
  3. Økt individuell styrke
  4. Økt yteevne i nettverket businessen er en del av
  5. Bedre samtaler som gir verdifull forståelse

Her er 5 tips for å øke sjansene dine ved å forstå kundene og lage produkt som vinner marked.

Empati

Det aller første du bør gjøre for å utvikle idéen din er å stille kundene de riktige spørsmålene. Ord som starter på “hv” kan åpne for aha-opplevelser. Hvem? Hva? Hvilken? Hvordan? Hvorfor, hvorfor, hvorfor? Hva er det vi faktisk skal løse? Slik finner du ut av hva det egentlige behovet deres er. Trenger de en ny husalarm, eller trenger de å oppleve trygghet på en enklere måte i hverdagen? Ikke hopp rett på løsning. Forstå folks frustrasjon først.

 

Lag raske prototyper

Gjør idéen din håndfast. Bruk det du har, der du er. Tegn på papir, visualiser via digitale verktøy, bruk plastelina, leire, lego... Alle ideer kan prototypes! En prototype sier mer enn 1000 møter. Du og teamet lærer masse i prosessen, men det viktigste med prototyper er at de kan testes på ekte folk i målgruppa di.

 

Test på ekte mennesker

Test prototypen. Test igjen. Og igjen. 

Observer. Se uten blande deg inn. Skap trygghet. Lytt. Vær stille sammen. Så stiller du åpne spørsmål. Ikke “Hva likte du med denne løsningen”, men “Hva synes du, nå som du har prøvd?”

 

Idéer er best i flertall - så lag mange

“The best to get a good idea is to get a lot ideas” - Linus Pauling - Nobelprisvinner i kjemi (x2)

Deltakerne fikk lære ulike teknikker for idégenerering. Hent inspirasjon fra flere steder, miks og match, vær åpen for helt nye sammensetninger. 


Fokuser og spiss løsningen basert på testing

Når du har et empatisk, varmt, bankende hjerte for kundene dine, forstår behovene og utfordringene deres, er tiden inne for å fokusere arbeidet med løsningen din. Hva er det minste, brukbare produktet du kan selge? Selg det først, og bygg på etter hvert som du får flere kunder.

Fornøyde deltagere. Gründere fra hele Møre og Romsdal deltok på den digitale workshopen. Malene Brune deltar i NÆRINGSTEFT for andre gang. Foto: Tone Molnes.

Hvordan opplevde du den første samlingen? 

 – Det var veldig spennende, og jeg er veldig glad for at jeg har vært med på NÆRINGSTEFT før. Det er litt skummelt å være med på videokonferanse, med grupperom og gruppeoppgaver og sånn. Men så lenge du er åpen for å lære, så var det veldig nyttig. Jeg var gjennom et opplegg som lignet i fjor, men jeg lærte likevel noe nytt denne runden. 

Hva fikk du ut av det? 

 – Den største aha-opplevelsen for meg, var at jeg egentlig har drevet med prototyping hele veien, ved å snakke med kunder og poste ting på Facebook og få tilbakemelding. Se hva det er folk reagerer på og hva de ignorerer. Jeg har bare ikke tenkt på det som prototyping. Å se at det gikk fint å snakke med ukjente folk digitalt i en sånn setting var nyttig, og litt overraskende, sier Brune og fortsetter: 


En ting er å gå på et kurs der én person holder kurset. En helt annen ting er å få input fra flere forskjellige vinkler. - Malene Brune

 – Jeg anbefaler alle å bli med i NÆRINGSTEFT! Jeg ble veldig glad for å se andre folk som jeg kjenner fra før være med i år også. Det er en helt unik kompetansereise. En ting er å gå på et kurs der én person holder kurset. En helt annen ting er å få input fra flere forskjellige vinkler. Jeg liker at folk ikke er låst til én framgangsmåte, og at du får input fra folk som har gjort det før, ikke bare teori om hvordan det kan gjøres, sier Brune. 

Astrid Kirkaune, prosessfasilitator i ProtoMore, var godt fornøyd med innsatsen i første samling. Foto: ProtoMore

Astrid Kirkaune, prosessfasilitator i ProtoMore, var godt fornøyd med innsatsen i første samling. 

– Deltagerne i år er en veldig spennende gjeng! Det er stort spenn i både erfaring og i sektorer. Her er alt fra brettspill til high tech! Noen har vært med i NÆRINGSTEFT tidligere og har mye erfaring. Noen kommer rett fra skolebenken, mens andre har lang fartstid som ansatt, men ikke som forretningsutviklere på egne vegne. Vi vet at mangfold er en styrke, så det er gode sjanser for at de ulike bakgrunnene bidrar til å spille hverandre gode i løpet av denne reisen, sier Kirkaune.

 

Neste samling 

Neste NÆRINGSTEFT-samling blir 4. desember. Da vil Converto snakke litt om hvorfor det er lurt å ha en forretningsplan, og hva denne bør inneholde. Fokus på workshopen blir den første innleveringsoppgaven til juryen. I mellomtiden vil deltakerne også få bli med på Innovasjonsfestivalen som i år er heldigital, samt ulike digitale NÆRINGSTEFT-frokoster med spennende foredragsholdere.

Les mer om NÆRINGSTEFT på sbm.no/NT

Stikkord

NÆRINGSTEFT

Flere artikler i kategorien Lokalt engasjement