NÆRINGSTEFT-vinneren 2020:
En million og helt i mål:
Sparebanken Møres NÆRINGSTEFT er haren som drar deg lenger enn du kanskje tenkte du kunne klare. For vår del helt i mål!
Det sier Karen Wiik, gründer, grunnlegger, styreleder og daglig leder i Undervisningsplan.no som gikk helt til topps i NÆRINGSTEFT. Seieren betyr at Karen og resten av gjengen bak Undervisningsplan er klare til å rulle ut første versjon allerede i høst etter tre års gründervirksomhet.
Digital plattform
Undervisningsplan er en digital plattform for lærere i grunnskolen. Her vil lærere få tilgang til undervisningsopplegg i alle fag og for alle trinn. Hele skoleåret er planlagt, og lærerne får det innholdet de trenger til riktig tid av året. Undervisningen kobles til det som skjer i samfunnet ellers.
– Er det for eksempel samisk nasjonaldag, så vil det ligge undervisningsopplegg der knyttet til dette akkurat da, forteller Karen Wiik som er lærer med ti års erfaring fra barneskole, ungdomsskole og MOT.
Enkelt og inspirerende
På den digitale plattformen finner lærerne alt de trenger av informasjon, mål fra læreplanen, vedlegg, lenker, videoer og elevoppgaver – kvalitetssikret ut fra nasjonale rammer. Det er enkelt, tidsbesparende og inspirerende for både lærer og elev.
– I tillegg er alt søkbart. Lærere kan «plukke» ut fra tema de selv har valgt å jobbe med. Innholdet vil alltid være oppdatert. Det er viktig i et samfunn i kontinuerlig endring, forklarer Karen.
Kom gradvis
Grunnlaget for ideen kom gradvis gjennom Karens år som lærer. Hun så hvordan alle de gode undervisningsoppleggene produsert av dyktige kollegaer (uten lærebok) skapte stort engasjement og begeistring hos elevene. Hun så at elevene ble mer ivrige når de ble presentert for undervisningsopplegg laget av entusiastiske lærere.
Arena og struktur
Men hun så også hvor vanskelig det var å få på plass en struktur og en arena for å ivareta de gode undervisningsoppleggene over tid og gjøre dem tilgjengelige for andre lærere. Løsningen ble Undervisningsplan.
Ubeskrivelig og avgjørende
Grunnleggeren av Undervisningsplan omtaler det å gå helt til topps i NÆRINGSTEFT som en «ubeskrivelig følelse» og en super anerkjennelse av prosjektet deres. Og i forlengelse av NÆRINGSTEFT har det skjedd mye annet bra –– blant annet at de har fått kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge.
– Helt konkret betyr seieren i NÆRINGSTEFT at vi faktisk får muligheten til å realisere Undervisningsplan. Vi var godt rigget etter å ha jobbet tre år med grunnlaget, men premiene og pengene var avgjørende for oss i en svært viktig og krevende fase av prosjektet, forteller Karen.
Utvikles i etapper
Planen fremover er å utvikle den digitale plattformen i etapper. Det skal skje i samspill med brukere og undervisningsprodusenter. Det handler om å spisse produktet så godt som mulig før første versjon lanseres i høst.
Fantastisk reise
Hun beskriver NÆRINGSTEFT som fantastisk kompetansereise. Teamet fra banken, mentorene, juryen og alle deltakerne var positivt pålogget hele tiden. Alle heiet på alle, alle delte raust tips og råd, og alle støttet hverandre når det røynet på.
Gründere i alle faser
– For vår del har NÆRINGSTEFT betydd mye for prosjektet gjennom godt innhold over tid, men opplegget er også godt tilrettelagt for gründere i ulike faser. Står du i startblokka gir NÆRINGSTEFT en god kickstart. Har du kommet et stykke lenger så er NÆRINGSTEFT haren som drar deg lenger enn du kanskje tenkte du kunne, mener Karen Wiik.
Korona
Rett etter finalen kom Korona-tiltakene, noe som førte til at ikke minst skole-Norge måtte tilpasse seg en helt ny situasjon.
– Det har for oss, som for de fleste andre, vært en svært merkelig tid. Samtidig ble behovet for produktet vårt bekreftet i stor skala så å si over natta. Vi er imponert over hvordan skole-Norge har håndtert krisen, og det er herlig å se hvordan bevisstheten rundt lærernes innsats har økt etter dette. Mange har uttrykt respekt og takknemlighet for lærere og alle de andre yrkesgruppene som jobber i skolen, sier Karen Wiik.
Partnere
Med seg i Undervisningsplan.no har hun partnerne Tonje Brattås, utdannet lektor med opprykk, Jørgen Skogås, ansvarlig for teknologi og utvikling, Sindre Dahl, ansvarlig for design og Kristin S. Aas, sivilingeniør, partner og styremedlem i Undervisningsplan.
Karens fem gründer-tips
- Dersom du får en idé – skriv den ned. Da vil du huske den selv om du ikke nødvendigvis har mulighet til å ta tak i den der og da.
- Kontakt ditt lokale hoppid-kontor eller andre tilretteleggere for å få vurdert ideen din.
- Ting tar tid – vær tålmodig.
- Når du blir usikker på retningen – hold fast på grunnlaget for ideen din.
- Bygg et godt team med ulik kompetanse.