Gå til sbm.no
Finalist i Næringsteft 2023 - Dugano fra Ulsteinvik. Kathrin Fjørtoft, Ole Petter Fjørtoft og Ellen Skodjevåg Bø. Foto: SMP Brand Studio

Næringsteft finalist:

Digital dugnad

Dugano er en digital butikkløsning som både organiserer og effektiviserer dugnadsaktivitetene som gir inntekter for idrett og kultur.

Duganos digitale tjeneste skal styrke økonomien til frivillige lag og organisasjoner, og bidra til at alle barn og unge får like muligheter for fellesskap og utvikling - uansett sosiale klasseskiller.

Det er forretningsideen som har ført selskapet Dugano fra Ulsteinvik helt til finalen i Sparebanken Møres gründer-konkurranse Næringsteft.

Barn og unge
– Med vår digitale løsning vil vi øke inntektene, løse det tidkrevende dugnadsarbeidet for lag og organisasjoner og dermed frigjøre tid og ressurser. På denne måten vil dugnadsånden på nytt kunne blomstre, og vi får mer tid til å være der for barna våre. Det vil igjen gjøre noe med utenforskapet blant barn og unge som i dag er et alarmerende stort, sier de tre gründerne bak Dugano, Kathrin Fjørtoft, Ole Petter Fjørtoft og Ellen Skodjevåg Bø.

Dugano er en fem finalister i Næringsteft med en premiepott på 2.3 millioner kroner og en million kroner til vinneren. Gründerne har imponert en faglig tung jury som spår en lysende framtid for både Dugano og de øvrige finalistene.

Lei og frustrert
– Vi er inne i en ond sirkel av ulike problemer. Sosiale ulikheter øker. Familieøkonomien er på bristepunktet for en stadig økende gruppe av befolkningen, og flere foreldre har ikke lenger råd til å betale kontingenten til barna sine. Derfor sliter flere lag og organisasjoner med å få kabalen til å gå opp, andelen frivillige går ned, og man klarer dessverre ikke lenger å gi et likeverdig tilbud til alle barn og unge, sier Ellen Skodjevåg Bø.

Når man ikke makter å opprettholde aktivitetsnivået og samtidig sliter med økonomien, øker kravet til inntektsgivende dugnader. Dette skaper en frustrasjon blant foreldre som er lei alt dugnadssalg, fordi tiden ikke lenger strekker til. 

Dugano har utviklet en unik digital løsning for effektiv dugnadshandel. En digital tjeneste for idrett og kultur som skal styrke økonomien og bidra til at alle barn og unge får like muligheter. På bilde er de sammen med de andre finalistene i Næringsteft 2023.

Egen nettbutikk
– Vår løsning går ut på at hver enkelt organisasjon får sin egen nettbutikk under dugano.no med et solid utvalg av forbruksvarer. Dette vil bidra til at markedet ikke blir mettet av fiberkluter, strømper og dopapir. Her vil det være både sesongvarer, og ikke minst fokus på lokale, kortreiste varer, forteller Kathrin Fjørtoft og Ellen Skodjevåg Bø.

Effektiviserer
Den digitale løsningen vil ifølge Dugano gjøre en stor forskjell for veldig mange interessegrupper. Gjennom et genialt bestillingssystem med sømløs logistikk ut til sluttbruker, slipper foreldrene å kjøre rundt. Kunden betaler med vipps og får varene levert på døra. På denne måten vil Dugano effektivisere et tradisjonelt marked, og gjøre jobben enklere for laga og foreldrene.

Uavhengig
– Hele ideen her er at dette skal være en netthandel som er totalt uavhengig av kampanjer. Her kan man kjøpe akkurat når man vil, og få det levert når du vil, hele året igjennom. I dag er dette arbeidet kampanjestyrt og skaper kaos i mange hjem, gater og bygder hvor alle skal ha det samme samtidig, sier Ole Petter Fjørtoft.

Hødd Fotball er pilotkunde, og Dugano er snart klare for å lansere testversjonen sammen med klubben. Flere har meldt sin interesse allerede før lansering.

     

     

Engleinvestor
- Vi har vært så heldige å få med oss Christin Pedersen som engleinvestor. Uten henne hadde det ikke vært mulig å realisere vår unike portal og tjeneste. Vi brenner for de samme verdiene, og sammen skal vi utgjøre en forskjell for alle barn, unge og frivillige, forteller Ole Petter engasjert.

Duganos løsning er kostnadskrevende med utallige muligheter, og det jaktes nå på flere investorer.

Totalpakke

Ifølge de tre gründerne Kathrin, Ole Petter og Ellen, er konkurransemarkedet stort med mange aktører, men ingen kan tilby den samme totalpakken som Dugano, ifølge gründerne. I dag finnes det rundt 13 000 frivillige lag og organisasjoner, og ca. 1,9 millioner foreldre og foresatte til aktive barn.

Sosial bærekraft
Dugano støtter FNs bærekraftsmål med målsetning om å bli en betydelig medspiller i ethvert lokalsamfunn. 

- Gjennom samarbeid med lag og organisasjoner vil Dugano bidra til økt aktivitet, mer mangfoldig og likeverdig tilbud, og flere frivillige bærekrafthelter for og rundt barna, avslutter Kathrin Fjørtoft.

Les mer om Næringsteft her.


Dugano, Ulsteinvik

  • Utviklet en genial digital løsning for effektiv dugnadshandel. Den digitale tjenesten skal styrke økonomien til frivillige lag og organisasjoner, og bidra til at alle barn og unge får like muligheter.
  • Gründere Kathrin Fjørtoft, Ole Petter Fjørtoft og Ellen Skodjevåg Bø.
  • En av fem finalister i Næringsteft, Sparebanken Møres unike kompetansereise og gründer-konkurranse med 2.3 millioner kroner i premiepotten og en million til vinneren. 
  • Vinneren kunngjøres på Børs og Bacalao 16.mars som du også kan følge på stream.

Flere artikler i kategorien Lokalt engasjement