Gå til sbm.no
Skuespiller og teaterpedagog Rune Sæter. Foto: SMP Brand Studio

Næringsteft:

Han lærer gründere fremføring og formidling

Tenk deg at du står foran investorer eller en jury og skal selge inn din forretningside. I potten ligger en million kroner og vel så det – og kanskje fremtiden din.

Du har ti minutter på deg. Alt handler om din fremstilling og formidling av deg og din ide, selve pitchen. Klarer du å «ta rommet» under presentasjonen, har du kontroll på pusten, nervene, kroppen og dynamikken? Er du overbevisende eller blir du spist levende?

Pedagog og skuespiller
– Det er få forretningsideer som er så genialt gode at de selger seg selv. Derfor er fremføring og formidling så viktig for å selge inn sin forretningside. Det handler om mennesker som har investert masse tid, energi og kanskje en pen slump penger i håp om å lykkes, sier skuespiller og teaterpedagog Rune Sæter.

Den beste versjonen
De 12 semifinalistene i Sparebanken Møres Næringsteft får hjelp til å utvikle sine forretningsideer av et stort nettverk av ressurspersoner og mentorer fra næringsliv og akademia. Næringsteft er ikke bare en gründer-konkurranse, men også en unik kompetansereise. Rune skal lære semifinalistene å finne den beste versjonen av seg selv i forhold til å selge inn sine forretningsideer.

Sliper knivene
– Semifinalistene er knivene. Jeg er knivsliperen. Jeg skal løfte deltakerne opp, se etter egenart og personlighet. Jeg skal gi instruksjoner, råd og tips for at de skal stå best mulig rustet til å overbevise juryen om at de og deres ide er verdt å satse på, forteller Rune Sæter.

I potten i Sparebanken Møres Næringsteft ligger over en million kroner. Skuespiller Rune Sæter gir råd til deltakerne om hvordan de best kan overbevise juryen. Foto: SMP Brand Studio

Personlighet og egenart
Han tror på en persons egenart, personlighet og individualitet. Kommunikasjon og formidling er et stort felt, men Rune tror ikke på en felles oppskrift for hvordan det best kan løses. Når han jobber med deltakerne går han inn på hver enkelt, og tar tak i det de er sterke på. Sliper til uten å ta vekk egenart og særpreg. Han gjør dem mer bevisste på pust, stemmebruk, stemmeleie, tempo, dynamikk, blikket, om aktive pauser og passive pauser, og om kroppsspråket og hvordan de beveger seg.

Kroppsspråket
– For veldig mange er det å stå og gå en problemstilling når de skal fremføre. Det kan være vanskelig å stå stille. Det kan være umotivert gange som stjeler oppmerksomhet. Og så har du disse hendene da, som mange kjenner er problematisk. Det er fort gjort at det kan bli mye fikling og ting som tar vekk fokus fra det du faktisk skal snakke om, det du har på hjertet, sier Rune Sæter.

Skape følelser
En god historie blir enda bedre når den er godt fortalt. Når det er noe du brenner for og skal formidle det til andre, må du gjøre det med innlevelse og engasjement. For noen av semifinalistene er kanskje dette deres livs sjanse. Derfor må de finne frem til det unike i seg selv og i sin forretningside, og formidle det med en indre drive og følelser. Samtidig må form og innhold henge sammen. 


Slik gjør skuespiller Rune Sæter deg bedre til å formidle og fremføre. 

Video: SMP Brand Studio.

Tåle ubehag
– Kommunikasjon handler om å file og file. Trene mye. Utsette seg for de litt ubehagelige situasjonene. Du bør trene foran folk som ikke pakker det inn, men tør å utsette deg for det ubehaget. Finn ut hva du er god på, og hva du ikke er god på i forhold til form og formidling. Få kontroll på nervene og bruke nervene til noe positivt, er noen av rådene fra Rune Sæter.

Tre investor-minutter
De 12 semifinalistene skal holde sin finale-pitch for de syv i juryen den 15.februar. Denne danner grunnlaget for juryens valg av hvilke fem av de 12 som går til finalen i Næringsteft.

Vinneren blir kåret på Sparebanken Møres investor-konferanse Børs og Bacalao den 16.mars på Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK). Under konferansen vil hver av de fem finalistene også få tre minutter på å pitche sin ide foran en sal med 500-600 næringslivsledere og investorer.


Runes tips til formidling

1. Lær deg selv å kjenne, både på innsiden og utsiden

2. La engasjementet skinne igjennom

3. Ikke undervurder start og slutt når du presterer. Få oss til å like deg

4. Kjenn ditt publikum og ta det inn

5. Kom tidlig til poenget

6. Tren mye på de ulike fasene i presentasjonen

7. Evaluer rett etter hver presentasjon. Hva kan du forbedre?

8. Tål motstand, ha humor og se frem mot neste utfordring


Flere artikler i kategorien Næringsliv