Gå til sbm.no
Grafikk som viser et samfunn med mennesker, hus, transport, kraft og arbeidsplasser.I undersøkelse utført for Nets, Norsk E-handel 2020, svarer 67 prosent av respondentene at de helst vil handle i fysiske butikker, mens 23 prosent foretrekker nettbutikker.

Nordmenn

Handler på nett som aldri før

Når vi ikke kunne komme ut i verden, måtte verden komme til oss – og innen netthandel er det ingen tvil om at 2020 kommer til å bli husket for hjemlevering, hjemlevering og atter hjemlevering.

Aldri før har vi nordmenn handlet så mye varer på nett, og aldri før har post- og budfirmaene jobbet hardere for å levere i postkasser og på dørmatter.

Fysiske varer
Dugnadsånd, stengte butikker og et ønske om å unngå trengsel på kjøpesentre var noen av grunnene til dette. Netthandelen i Norge utgjorde til sammen hele 156,7 milliarder i annerledesåret – et imponerende høyt tall spesielt med tanke på at vi har reist mindre enn tidligere. Fysiske varer troner for første gang øverst over tingene vi handler mest av på nett. Over 50 prosent av forbruket vårt gikk med til bestilling av alt fra takeaway-mat og byggevarer til duftlys og nye sko. I sum utgjorde dette rekordhøye 84,8 milliarder kroner – en nær dobling fra 2019.

Mer hjemmetid og hjemmekontor
Som følge av mer tid tilbragt innenfor husets fire vegger har også strømmetjenester, nettkurs og digitale medier solgt som aldri før. Totalt kjøpte nordmenn nettjenester for 31 milliarder kroner, noe som utgjør nesten 6000 kroner per hode – et tegn på at nettjenester fremdeles er svært populære blant nordmenn.

En smak av luksus?
Et år med lockdown og pandemi ser også ut til å ha gitt oss mer tid til velvære hjemme. En produktkategori som har opplevd en sterk vekst, er nemlig skjønnhetsprodukter. Én av fem av oss handlet skjønnhetsprodukter på nett i 2020, og til sammen brukte vi 4,1 milliarder på produkter som fikk oss til å stråle litt ekstra.

Klær og sko
Som i fjor er det likevel klær som oftest havner i handlekurvene våre på nett. Til sammen klikket én av tre av oss på kjøpsknappen i kassa. Nordmenn kjøpte klær for rundt 14,5 milliarder i 2020, og da teller vi ikke med sko. Og bare så det er sagt; vi handlet sko for 4,6 milliarder.

Hverdagen snudd på hodet
Hjemlevering, strømmetjenester, e-læring og oppussing var viktige stikkord i en tid der mange fikk hverdagen snudd på hodet. 2020 ble året der enda flere fikk oppleve hvor praktisk og effektivt netthandel er, og for mange ble det også løsningen på utfordringene som dukket opp i forbindelse med covid-19.

Merkevarene som kommer seg helskinnet gjennom pandemien, gjør lurt i å investere i bærekraftige løsninger, for eksempel «re-commerce», der brukte varer blir solgt på nytt, gjenbrukt eller resirkulert. FOTO: Istock

Hva blir den nye normalen?
Selv om det kanskje er litt for tidlig å si noe helt konkret om hvilken langvarig effekt pandemien vil ha på handlevanene våre på nett, er det rimelig å anta at norske nettbutikker går lyse tider i møte. Selv om netthandelen har skutt i været de seneste årene, er det likevel slik at folk flest i mange tilfeller foretrekker å handle i fysiske butikker. I undersøkelse utført for Nets, Norsk E-handel 2020, svarer 67 prosent av respondentene at de helst vil handle i fysiske butikker, mens 23 prosent foretrekker nettbutikker. Blant butikkene vil vinnerne være de som integrerer nettbutikk i den fysiske butikken. Logistikk, vareflyt og håndtering av returer er noen kritiske suksessfaktorer. Det å kunne tilby en kundeopplevelse hvor du har full kontroll på lønnsomhet, leveringstider og varelagre er alle «retaileres» store drøm.

Bærekraftig handel
Selv om det er praktisk å kunne plukke fra nettets nærmest bunnløse utvalg og få alt sendt hjem på dørstokken, er det ikke til å komme utenom at frakten av disse varene utgjør en belastning for klimaet vårt. Stadig flere nettbutikker gir derfor kundene sine muligheten til å handle mer miljøvennlig og klimakompensere for kjøpet sitt ved å betale et lite pristillegg eller velge mer miljøvennlig emballasje. En undersøkelse foretatt nylig viste likevel at 59 prosent svarte nei på dette spørsmålet. 

Trenden med å handle bærekraftig, som har blitt satt midlertidig på vent av pandemien, vil ta seg opp igjen. Merkevarene som kommer seg helskinnet gjennom pandemien, gjør lurt i å investere i bærekraftige løsninger, for eksempel «re-commerce», der brukte varer blir solgt på nytt, gjenbrukt eller resirkulert.

Siden mars 2020 har næringsdrivende og forbrukerne vist en enorm omstillingsvilje og evne. Vi må være forberedt på vesentlige endringer også i fremtiden.


Kilde: Nets, Norsk E-handel 2020.


Linda Strømmen er leder for avdeling Handel og tjenesteytende næringer i Sparebanken Møre.

Linda Strømmen er leder for avdeling Handel og tjenesteytende næringer. Avdelingen betjener kunder i bransjene handel, hotell- og serveringsvirksomheter, transport, barnehager og andre tjenesteytende næringer.

Her finner du mer informasjon om bransjeavdelingene i Sparebanken Møre og hvem det er som jobber der. Er du næringsdrivende? Avtal gjerne et uforpliktende møte.

Flere artikler i kategorien Næringsliv