Gå til sbm.no

Vinner av NÆRINGSTEFT 2019

Til topps med brøytestikker i NÆRINGSTEFT

Ingen tenkte på brøytestikker før Peder Strømsvåg fikk en idé. I dag tok gründerbedriften hans Roadtech siste stikk i NÆRINGSTEFT - og vant én million kroner.

Det ble Roadtech AS som til slutt overbeviste juryen i finalen med sin nye teknologi for mer effektiv, tryggere og miljøvennlig nedsetting og opphenting av brøytestikker. Løsningen betyr blant annet at det årlig forsvinner to millioner færre brøytestikker av plast ut i naturen.

Grunderkonkurransen NÆRINGSTEFT er utviklet av Sparebanken Møre, i tett samarbeid med ÅKP, ProtoMore og NTNU i Ãlesund. Finalen gikk av stabelen på bankens investorseminar Børs og Bacalao. 600 personer fra næringslivet i regionen fikk dermed se det siste finaleoppgjøret mellom grunderbedriftene Stø Technologies AS, Flowtru AS og Roadtech AS.

Alle finalistene i NÆRINGSTEFT 2019 er vinnere, sa adm dir Trond Lars Nydal fra scena.

Det ble likevel sistnevnte, Roadtech AS fra Tingvoll på Nordmøre, som vant hovedpremien på én million kroner til å videreutvikle konseptet sitt. Roadtech vant også Publikumsprisen og en pengepremie på kr. 25.000 gjennom en åpen nettavstemning i forbindelse med semifinalen i februar.

Trafikksikkerhet og miljøfordeler
Ideen bak Roadtech kom tidlig på 2000-tallet, da NÆRINGSTEFT-vinner Peder Strømsvåg kjørte bak en bil fra Statens Vegvesen. I dårlig vintervær stod en mann i en kurv og satte ut brøytestikker for hånd. Peder tenkte at «dette må kunne gjøres enklere».

– Vi har derfor laget et konsept for håndtering av brøytestikker, en maskin som både setter ut og tar opp stikkene i fart. Vår løsning fjerner både 20 millioner stopp på norske veier og 85 000 timer stilletid årlig, noe som øker trafikksikkerheten for trafikantene og bedrer HMS for veientreprenørene, forklarer Peder.

– I tillegg til økt lønnsomhet har løsningen også flere miljøfordeler, både lavere CO2-utslipp og langt færre plaststikker som forsvinner ut i naturen, sier han.

Raskere i mål med premien
– Denne millionen betyr mye for oss! Vi er inne i en kritisk fase og har tidspress. Nå kan vi fokusere mer på å utvikle produktet, framfor å jobbe med å hente inn kapital – så dette var perfekt timing, jubler Peder Strømsvåg og Roadtech AS, den fornøyde vinnere av årets NÆRINGSTEFT.

– Med denne millionen kommer vi raskere til målet, smiler han.
Han legger spøkefullt til at familien blir fornøyd. De er «dritt lei» av brøytestikker etter å ha hørt om det døgnet rundt, ler han.

Nå kan han puste lettet ut etter noen nervøse dager før finalen.
– Det er godt å være «ferdig». Samtidig er det nå det virkelig begynner. Jeg vil virkelig gi en stor honnør til Sparebanken Møre for å gi så mye gjennom NÆRINGSTEFT, sier han.

– Deltakelsen i NÆRINGSTEFT har gitt oss økt kompetanse, god markedsføring og åpnet mange dører for oss, sier han, og anbefaler alle som har gode ideer til å hoppe i det og delta.

Flowtru

Har fått tydeligere fokus
Martin Jung Leine i Flowtru tar andreplassen med fatning. De har en plan – som de har tenkt å følge.

–        Hva gjør dere videre?

– Vi står midt i et løp som krever mye kapital, og selv om det hadde vært til stor hjelp, så hadde en million ikke vært utslagsgivende. Vi holder oss til planen og skaper det vi har sagt vi skal skape, en bedrift basert på kunnskap og teknologi. Vi lager fiskepumpen, samtidig som vi jobber med mange andre produkter som kan produseres på den samme plattformen, sier Martin.

– Hva har deltakelsen i NÆRINGSTEFT betydd for dere?

– Vi har lært mye. Det har vært mye godt faglig påfyll. Å delta her har tvunget oss til å jobbe fram enda tydeligere hva Flowtru er og hva produktene våre gjør. Teamet fra Sparebanken Møre er veldig profesjonelle og de virkelig gjort en kjempejobb! For små «fisk» som oss er det ikke tatt for gitt med en så proaktiv og støttende bank, det er vi både imponert og takknemlige for, sier Martin.

Har fått en flying start
– Vi er veldig glade for all den oppmerksomheten vi har fått! Akkurat nå står vi midt i en emisjonsprosess. Å være med i NÆRINGSTEFT har gitt oss virkelig god drahjelp. Det er et fantastisk konsept og en god arena som løfter frem små gründere. Det er viktig når en skal skape nytt næringsliv. Det er vanskelig nok å finne fram og orientere seg i dette landskapet som ny oppstartsbedrift. Gjennom NÆRINGSTEFT kom vi til dekket bord med den beste kompetansen, og jeg tror mange har fått en «flying start» gjennom å delta. For oss handlet det mye om å få bekreftelse – i tillegg har vi lært veldig mye, sier Arne O. Flø i Stø Technologies AS.

–        Var dere spente før finalen?

– Ja, for vi vet visste at alle tre finalistene har svært gode konsepter, så vi regnet med at det kom til å bli «close race», sier Arne. Han er likevel ikke altfor skuffet, og mener at deltakelsen i NÆRINGSTEFT har vært en ren opptur.

Stø Technology på scena under finalen i NÆRINGSTEFT. Foto: Tone Molnes

Idé tuftet på bærekraft
Deltakerne i årets NÆRINGTEFT kommer fra et bredt spekter av næringer, der fellesnevneren for de aller fleste er fokus på bærekraft og teknologi. I følge juryen har de tre finalistene har vært gjennom en lang kompetansereise, og har blitt utfordret på mange forskjellige områder.

– Vi har hatt veldig mange dyktige deltakere i år, og juryen har hatt en krevende jobb med å kåre vinneren. Vinneren av NÆRINGSTEFT har vist et genuint samfunnsengasjement med en nyskapende idé tuftet på bærekraft. Idéen har et stort markedsmessig potensial, den vil gi lokal verdiskaping, gründeren har fått med seg et bra team, og mulighetene til videreutvikling er mange, fortalte adm. dir. Trond Lars Nydal i Sparebanken Møre, som presenterte vinneren av NÆRINGSTEFT 2019.

Juryen besto av Mette Kamsvåg, Kristin Waagen, Gunhild Sjøvik, Bjørn Gjerde, Terje Krøvel, Monica Rolfsen, Kine Norheim, Anniken Fjelberg, Knut Flakk og Ivar Nesset.

Les mer om juryen her

Mye å vinne
De to gjenværende finalistene hadde likevel god grunn til å juble, med totalt 250 000 kroner i pengepremier for semifinale og finaleplass. I tillegg får de tre finalistene utarbeidet en presentasjonsfilm produsert av Fuglefjellet AS, og tre faglige workshoper med advokatfirmaet SANDS, bedriftsselskapet MRB og kommunikasjonsbyrået RACER.

Flere kvinner
I fjor var det damene i AgriMare Bio som stakk av med seieren. I år var det kun menn med i finalerunden.

– Til tross for at andelen kvinnelige gründere generelt sett er lavere, har NÆRINGSTEFT likevel en høy kvinneandel (37 prosent) sammenlignet med andelen kvinnelige gründere på landsbasis (30,6 prosent), ifølge tall fra Innovasjon Norge. Det er noe vi jobber aktivt med og vi håper derfor at enda flere kvinner vil ta sats og bli med til neste år, oppfordrer Linda Rafteseth Grimstad, prosjektleder for NÆRINGSTEFT i Sparebanken Møre.

Når det gjelder regional fordeling, er sunnmøringene i klart flertall med 65 prosent av deltakermassen i NÆRINGSTEFT. 21 prosent av deltakerne var romsdalinger, mens kun 14 prosent var fra Nordmøre.

– Da var det kanskje litt ekstra stas at en nordmøring tok siste stikk(e), smiler Linda.



Fakta om NÆRINGSTEFT

·         Sparebanken Møres nyskapingsstipend og en faglig kompetansereise

·         Gjennomføres i samarbeid med NTNU, Vindel AS, ProtoMore AS og ÅKP AS

·         Premiesponsorer og faglige partnere er SANDS, MRB og RACER

·         100 deltakere har vært med på en kompetansereise siden oktober i fjor

 

I løpet av NÆRINGSTEFT har de 10 semifinalistene tatt del i en flere måneders lang kompetansereise som har inkludert alt fra juridisk og digital rådgivning, til utvikling av egne promofilmer. 


Les mer om NÆRINGSTEFT her

Flere artikler i kategorien Næringsliv