Gå til sbm.no

Nettverksbygging

Vær personlig

Dag Lausund i InnoTown inviterte gjester og foredragsholdere hjem til enkel bevertning med løs snipp, han tok dem med på turer og involverte familien sin.

Slik bygde han et stort nettverk og skapte svært gode og viktige relasjoner uten egentlig å være helt bevisst på at det var det han gjorde.

Naturlig
– For meg føltes det naturlig. Det handler om å være seg selv, by på seg selv, være personlig og vise en interesse for andre mennesker, mener grunnleggeren av InnoTown. Dag Lausund er i dag programansvarlig i selskapet, mens mangeårig medarbeider Kjersti Vister har ansvar for administrasjon og drift.

Det å knytte til seg de riktige personene er noe av det viktigste du kan gjøre når du starter ny bedrift. Nettverk og nettverksbygging for å finne fem til disse, kan derfor være en helt nødvendig del av gründervirksomheten i en etableringsfase.

Det uventede
Gjennom den personlige kontakten har Dag og InnoTown gitt mange foredragsholdere, deltakere og ledere, nasjonale og internasjonale, opplevelser de ikke hadde ventet og som derfor huskes.

– Suksessen til InnoTown er mye tuftet på at vi klarer å hente de rette foredragsholderne. Det er foredragsholdere fra A-laget, og mange av dem møtes i forbindelse med andre konferanser. At noen av disse da har fortalt om og delt sine opplevelser fra Sunnmøre, InnoTown og sjarmerende Ålesund har gjort oss bedre kjent blant de beste. Og bidratt til at vi har kunnet fylle på med enda flere av de store, forteller Dag Lausund.

Gode møteplasser
Han har ikke sansen for den i hans øyne litt kyniske, systematiske nettverksbyggingen hvor man er ute etter å oppnå noe uten å gi noe tilbake. Han tror ikke det funker. Han har heller ikke den helt store sansen for nettverksbygging gjennom sosiale medier og mener det personlige fungerer best.

– Jeg tror på gode møteplasser. Derfor har vi tilrettelagt for at InnoTown også er skal være en god arena for nettverksbygging. Vi setter av god tid til mingling og vi sørger alltid for å ha noe overraskende på programmet. Det gir deltakerne noe å snakke om i pausene og vi har våre verter og vertinner, forteller Dag om konferansen som har fokus på innovasjon, idéskaping, strategi og design.

Nært og enkelt
InnoTown har en klar strategi om lav sigarføring og ingen ekstravaganse i forhold til deltakerne. Langbord og uformell bordsetting brukes helt bevisst. Det resulterte blant annet i at Dag ble svar skyldig da daværende finansminister Per Kristian Foss gjestet InnoTown, og sekretæren hans spurte hvor det var satt av plass til finansministeren under middagen.

– Det hadde vi ikke engang tenkt på. Dermed var det noen som plutselig fikk Norges finansminister dumpende ned ved siden av seg. Ikke verst det, mener Dag.

Vær aktive
Hans råd til gründere i startfasen er å oppsøke arenaer hvor folk møtes. Være aktiv og personlige, vise interesse for andre og gi noe tilbake. Kanskje er det smart å ha en litt forsiktig strategi til å begynne med og bygge sten på sten.

– Noe av det flotte med Sparebanken Møres opplegg med TEFT-næringsmidler er jo at selve prosessen med gründerne frem til finalen faktisk har fungert som en flott arena for nettverksbygging, sier Dag.

Nytt prosjekt
Hvor viktig et godt nettverk er, har han selv erfart i disse dager hvor han er med i en startup for et spennende, men foreløpig hemmelig prosjekt.

– I det nye selskapet har InnoTown-nettverket nasjonalt og internasjonalt vært et godt bidrag, og vi forventer at det vil være gjensidig synergi mellom startup-selskapet og InnoTown videre fremover, sier Dag Lausund.

Kolbjørn Heggdal, banksjef næringsliv Romsdal og Nordmøre i Sparebanken Møre

Se og bli sett

Nettverk er noe man bør bygge hele tiden. Kirurgisk presisjon i forhold til egen virksomhet er ikke så viktig. Det er bedre å gå bredt ut.

Det mener banksjef for næringsliv, Kolbjørn Heggdal i Sparebanken Møre. Mange av de gründerne han har fulgt opp, har vært flinke til å være på forskjellige arenaer og møteplasser.

– Som gründer i en etableringsfase er det spesielt viktig å se og bli sett. Miljøene er ikke så store, men det er utrolig mange ting man kan være med på for å utvikle nettverket sitt og gjennom dette finne viktige samarbeidspartnere. Men det krever en viss investering av tid, sier Heggdal.

Det gjelder også å tenke smart og fornuftig når man er gründer i startgropa og på jakt etter råd eller hjelp. Konsulenter er dyre, advokater er dyre, mens det derimot er gratis å snakke med banken.

Deltakerlister
– Å delta på kurs og konferanser kan være en fin form for nettverksbygging for gründere. Arrangementene er veldig ofte lagt opp slik at det er den sosiale delen som det legges mest vekt på nettopp med tanke på nettverksbygging. Selv er jeg bevisst på å samle deltakerlister fra slike kurs. Man vet aldri hvilke posisjoner folk man treffer kan havne i, og kanskje en dag bli viktig for deg og din virksomhet. Derfor bør man stelle pent med alle og bygge nettverk hele tiden, sier Heggdal.

Ansikt til ansikt
I likhet med Dag Lausund, mener også banksjefen at det personlige og møter ansikt til ansikt er det viktigste for å bygge gode relasjoner og finne ut om man har den rette kjemien med mulige samarbeidspartnere. Den menneskelige kontakten og det å snakke sammen, er noe helt annet enn sosiale medier.

Hårfin balanse
Noen er flinkere enn andre til å bygge nettverk og å finne støttespillere for prosjektet sitt. Det handler mye om personlighet, hvor utadvendte man er, hvor flinke man er i sosiale sammenhenger og hvor godt man liker dette med å bygge nettverk.

– Man må til en viss grad by på seg selv og bli lagt merke til, men også her må man balansere. Det kan fort bikke over til at andre føler at man tar for stor plass eller breier seg for mye. Dessuten bør man være svært bevisste på bruken av sosiale medier. Der kan man etterlate seg uheldige fotavtrykk som blir stående nærmest til evig tid. Som gründer er det viktig at man fremstår på en seriøs måte for å bli tatt seriøst, sier Heggdal.

Flere artikler i kategorien Næringsliv