Slik funker Crowdfunding:
Hentet 30 millioner fra folket
Inseanergy trengte kapital og hentet inn 30 millioner kroner gjennom aksjebasert folkeinvestering i Crowdfunding-selskapet Folkeinvest.no.
– Vi er kjempefornøyde og overveldet av responsen, sier gründer, Inseanergy-medeier og daglig leder Jan Erik Våge Klepp om emisjonen som var fulltegnet i løpet av noen få dager.
Milliardmarked
Selskapet er basert i Gursken på Sunnmøre, og forretningsideen er et flytende solcellekraftverk med et potensielt milliardmarked i Norge og globalt. I samarbeid med kunder og kompetansenettverk skal Inseanergy utvikle og levere 100 prosent utslippsfrie energisystem som gjør oppdrettsanlegg selvforsynt med grønn energi. I tillegg skal overflødige flyteringer gjenbrukes og dermed redusere plastforbruket og klimaavtrykket til havbruksnæringen. Systemet er alt fullskalatestet i 12 måneder.
Tok for lang tid
– Vi jobbet lenge mot det profesjonelle investor-miljøet, men det var tidkrevende og pandemien gjorde at investor-møtene ofte måtte skje på teams. Vi følte at det ville ta for lang tid å hente all kapitalen på tradisjonelt vis, og det var derfor vil valgte folkeinvestering som en tilleggskilde for kapitalinnhenting, forteller Jan Erik som fikk gode tilbakemeldinger fra et annet selskap som hadde hentet kapital fra folkeinvestorene.
Kombinasjonen har ifølge Jan Erik gitt selskapet en god miks av folkeinvestorer og profesjonelle investorer som kan bidra med kunnskap og kompetanse både i styrerom og i sfæren rundt selskapet.
Hemmeligheten
– Hemmeligheten for å lykkes med folkeinvestering, tror vi, er å ha en god case, være bra på å skape oppmerksomhet, synlighet og troverdighet gjennom egen kampanje og markedsføringstiltak. Vi fikk hjelp av proffe folk til å lage kampanjefilm, være synlige i sosiale medier og til å bruke media på små og store nyheter knyttet til selskapet, sier den daglige lederen for Inseanergy.
Troverdighet og bærekraft
Han tror også det var svært viktig at noen av investorene gikk tidlig ut og fortalte hvorfor de hadde tro på prosjektet. Det ga selskapet en stor grad av troverdighet, samt at systemet var fullskalatestet i 12 måneder. Og ikke minst bærekraft som er noe veldig mange investorer ser etter og er opptatt av nå. Forretningsideen til Inseanergy treffer midt i blinken på bærekraft og FNs bærekraftsmål.
550 eiere
– Dere har nå fått 550 eiere etter folkeinvesteringen – hvordan håndtere alle disse?
– Folkeinvest.no har verktøy og software for kommunikasjon. Her blir det viktig for oss å være flinke til å kommunisere både gode og eventuelt mindre gode nyheter.
Folk har investert alt fra noen tusen til over en halv million kroner i Inseanergy.
Forhåndstegnet
Før investeringstilbudet ble lagt åpent ut for folkeinvestorene, hadde Inseanergy gjennom eget nettverk, og gjennom kampanjen på Folkeinvest, forhåndstegnet 70 prosent (kravet er minst 30 prosent) av 20,1 millioner kroner som selskapet hadde satt som det minste kapitalbehovet for emisjonen.
Inseanergy var en av flere gode og svært relevante foredragsholdere som nylig holdt innlegg for årets deltagere i Næringsteft. Næringsteft er en kompetansereise og konkurranse for grundere på Nordvestlandet i regi av Sparebanken Møre.
Alle deltagerne går nå gjennom en innholdsrik kompetansereise for å øke kunnskapen om finansieringskilder, økosystemet for grundere, bærekraft i eget selskap, selskapsetablering, juss og HR tema, forretningsplan og kommunikasjon og pitchetrening. 10. mars 2022 kåres en vinner under årets Børs og Bacalao der finalen i Næringsteft en del av programmet. Vinneren av Næringsteft får en million kroner til å videreutvikle sin forretningside i tillegg til en rekke andre nyttige premier. Les mer om Næringsteft her.