Gå til sbm.no
Vær på vakt for svindelforsøk! Banken og andre seriøse aktører vil aldri be deg om å opplyse om konto- og kortinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon.

Vær på vakt!

Økt svindelaktivitet

Svindelaktiviteten har økt den siste tiden, og det er viktig å være på vakt for å unngå at svindlerne får tilgang til opplysninger de trenger for å logge seg inn i nett- eller mobilbanken din.

Vi er kjent med at kunder har blitt oppringt av svindlere som utgir seg for å være fra banken. Troverdig fremtreden og med «lokalt» telefonnummer og dialekt. Målet til svindlerne er å få tilgang til informasjon for å kunne logge seg inn i nettbanken og dermed kunne tømme kontoene til kunden. 

  • Vi minner om at verken banken eller andre seriøse aktører vil be deg om konto- og kortinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon. Aldri.

Har du gått på limpinnen eller er usikker på om du har blitt utsatt for svindel – kontakt banken snarest!

Svindlerne endrer metoder
Tiden har vist at svindlerne endrer metoder og innfallsvinkler etter en periode. Når en svindelmetode har blitt kjent, mister den effekt. Neste svindelforsøk vil derfor komme med et nytt budskap – til deg eller til noen av dine nærmeste. 

Et eksempel
En person blir oppringt angivelig fra bankens sikkerhetsavdeling og får opplyst at vedkommende er i ferd med å bli svindlet og banken trenger BankID passord og kode for å stanse svindelen. Får svindlerne disse opplysningene tar det kun få minutter før pengene dine er ute av kontoen din og på vei til en kryptokonto i utlandet - og pengene er tapt for alltid.

Det du bør gjøre hvis du opplever en slik eller en lignende oppringing; 

  • ha is i magen 
  • Legg på og ta kontakt med banken 
  • Telefonnummeret til kundeservice i Sparebanken Møre finner du på våre nettsider sbm.no 
  • Får du opplyst et telefonnummer fra de som angivelig skal «hjelpe» deg. Ikke ta det for god fisk

Slik kan vi hjelpe hverandre
Det er ingen hemmelighet at svindlerne prøver å finne de av oss som de tror eller vet at de har størst sjans til å svindle. Eller forsøker å treffe oss i situasjoner der vi har forsvaret nede, eller mindre mulighet til å kontrollere ektheten til avsender. Derfor er det viktig at sikkerhet på nett og kjennskap til svindelmetoder blir snakket om. Spesielt med de mest sårbare gruppene. De som har minst digital erfaring og kompetanse. Har du noen i din familie? Da kan du kanskje tilby deg å bli en samtalepartner om sikkerhet på nett.



Her er noen råd som kan bidra til at du unngår en uønsket situasjon.

  • Oppgi aldri konto- og kortinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon, uansett hvem som ber om det. Banken og andre seriøse aktører vil aldri be deg om å utlevere koder og passord i slike kanaler.
  • Har du gitt fra deg ovennevnte opplysninger, sperr kort og konti så raskt som mulig - og ta kontakt med banken.
       
  • Vi vet det kan være fristende å klikke på lenker og vedlegg. Spesielt på mobilen, når man er på farten. 
  • Sjekk alltid en ekstra gang dersom vedlegget er av en filtype du ikke kjenner til.
  • Sjekk alltid avsender av en melding (e-post eller SMS). Om noe er mistenkelig, og du kjenner at du reagerer – ta en ekstra sjekk. Ring opp avsender.
  • Vær oppmerksom på dårlig språk og stavefeil. Men de kriminelle blir stadig flinkere til å produsere troverdige falske henvendelser.
  • Vær naturlig skeptisk til informasjon du mottar som prøver å fremkalle følelser av frykt, hastverk eller fristelser.
  • Aldri godta aktivering av «innhold» eller «makroer» i Word eller andre Office-programmer, spesielt ikke om dokumentet prøver å overbevise deg om at dette er nødvendig. Dette må du kun godta dersom du er 100% sikker på hvem som har laget og sendt dokumentet.
  • Innarbeid gode rutiner for bruk av passord på e-post, Facebook, Instagram og andre sosiale medier – unngå å ha samme passord flere steder. Aktiver totrinnspålogging der det er mulig.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi