Gå til sbm.no

Nyhet

Til deg som har fond i Sparebanken Møre

Banken har i lang tid ønsket å kunne tilby kundene en løsning for kjøp og salg av fondsandeler som er enkel, oversiktlig og fremtidsrettet.

– Derfor har vi inngått samarbeid med Norne Securities, forteller Guri Oline Giske Nyvoll, fagsjef produkt i Sparebanken Møre.

I den nye løsningen vil du blant annet få et bredere utvalg av fond, tilgang til sparerobot, egen pensjonsoversikt og en mye bedre oversikt over fondsporteføljen.

Våre kunder vil fortsatt kunne handle fond hos banken som før og selvsagt få gode råd fra våre rådgivere. Endringen handler i all hovedsak om at vi bytter ut den tekniske løsningen for fondshandel og at vi dermed får et mye enklere og mer moderne system.

Vi trenger din hjelp
Overgangen til ny fondsleverandør er planlagt til september i år, men før det må alle fondskundene i Sparebanken Møre flyttes over til den nye løsningen.

Og det er her vi trenger hjelp fra kundene våre. Banken kan ikke flytte fondsbeholdning og spareavtaler uten samtykke fra kundene. Siden Norne i tillegg er en ny leverandør til banken, må bankens fondskunder være registrert som kunde i Norne.

– Vi vil at alle kundene våre fortsatt skal få et godt tilbud for sparing i fond, og da må vi ha to steg på plass. Begge deler fikser du kjapt ved å svare på informasjonen du får fra banken, sier autorisert finansiell rådgiver Karoline Eikås.

Det er to ting du må gjøre:

  1. Først må du gi banken samtykke til å dele opplysninger med Norne og flytte beholdningen din. Sjekk din epost for lenke til ditt samtykkeskjema.
  2. Deretter må du registrere deg som kunde hos Norne. Privatkunder her og Bedriftskunder her.

Når dette er gjort gjør banken og Norne resten.

Og husk at du som fondskunde fortsatt vil forholde deg til Sparebanken Møre og ikke Norne når du har spørsmål om fond, selv om du nå i flytteprosessen må registrere deg som kunde hos Norne.

Flyttingen av fondsandeler innebærer ikke innløsing av andeler og har ingen skattemessige konsekvenser.


Noen har både fond og aksjer eller Aktiv Forvaltning
Guri forteller at mange av kundene har både en fondsbeholdning og aksjer/egenkapitalbevis.

– Har du aksjer og egenkapitalbevis vil disse fortsatt stå på din aksjesparekonto i Sparebanken Møre. Det er bare fondsbeholdningen som blir flyttet til Norne. Har du penger på en ASK-bankkonto vil de også være igjen i Sparebanken Møre.

– Kunder som handler fond gjennom bankens kapitalrådgivere vil også få tilgang til et bredere utvalg av fond. Oversikten over fondsporteføljen blir som før tilgjengelig i portalen sammen med porteføljen de har i Aktiv Forvaltning.  


Hva skjer med den gamle handelsløsningen? 
Det ligger i sakens natur at når du inngår samarbeid med ny leverandør vil den gamle avtalen bli avsluttet. Derfor kan ikke banken lenger tilby fondssparing gjennom dagens løsning.

- Vi gleder oss til å presentere den nye løsningen og håper og ønsker at alle fondskundene våre samtykker slik de kan fortsetter sparingen sin, sier Karoline. 


Hva skjer ved manglende samtykke?
- Vi vet av erfaring at noen ikke leser informasjonen de får og at noen blir litt usikre på om de gjør ting riktig. Ta kontakt med banken hvis du synes at dette er vanskelig. Vi kan hjelpe deg. Men det er nå engang slik at det har konsekvenser for de som ikke gir samtykke til flytting og ikke har signert ny kundeavtale med Norne Securities, forteller Karoline.

Det som vil skje er at fondsandelene blir innløst og fondskontoen i Sparebanken Møre vil bli avsluttet. Ved innløsning vil verdiene av fondsandelene bli overført til bankkontoen.

– Dette ønsker vi selvsagt å unngå – vi vil aller helst ha med alle over i den nye løsningen. Gi ditt samtykke og opprett deg som kunde i Norne i dag. Så er det gjort, oppfordrer Guri og Karoline.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi