Gå til sbm.no

Pass på

Høysesong for svindel

Koronaviruset har gitt ny grobunn for svindlerne. Skatteetaten opplever også at svindelangrepene øker i takt med utsendelser av skattemeldingen. Vær ekstra oppmerksom nå.

Svindel og følelser 
Det er ikke uvanlig at ekstraordinære situasjoner fører til en økning i antall svindelforsøk. I følge Norsis er det ikke usannsynlig at de cyberkriminelle vil spille på koronaviruset og følelsene dine for å lure deg akkurat nå. 

Mottar du en e-post om korona (covid-19), kan det være stor sannsynlighet for at dette kun er et forsøk på å lure deg til å slippe inn skadelig programvare på maskinen din. E-postene kan også inneholde oppfordringer om å legge igjen kredittkortinformasjon eller andre sensitive opplysninger. De kjente Microsoft-svindlene har også økt i disse dager. 

Skatteinspektører tar ikke kontakt med deg 
Skatteetaten melder også om at de får meldinger om falske eposter fra en "skatteinspektør" som har spørsmål til "skattedeklarasjonen din". Dette er et forsøk på svindel og identitetstyveri. Vedlegget i e-posten kan inneholde en ondsinnet kode. Mottar du en slik e-post må du slette e-posten, og ikke åpne vedlegget.. 

På samme måte som banken, vil aldri Skatteetaten be deg om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via SMS eller e-post. Skal du sjekke skattemeldingen din trygt logger du deg inn via skatteetaten.no eller altinn.no. 

Kan man sikre seg mot svindel?
Svindel oppstår i mange ulike former og fasonger. Vi har samlet noen råd til deg som kan hjelpe deg til å ikke havne i en uønsket situasjon: 

  • I disse dager er det mange som jobbet fra hjemmekontor. Da er det viktig å sikre både datamaskiner og andre digitale enheter med passord og sikre nettverk. 
  • Sjekk alltid avsender av en melding (e-post eller SMS). Om noe er mistenkelig, og du kjenner at du reagerer – ta en ekstra sjekk. Ring opp avsender.
  • Vær oppmerksom på dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å produsere falske henvendelser.
  • Vær naturlig skeptisk til informasjon du mottar som prøver å fremkalle følelser av frykt, hastverk eller fristelser.
  • Vi vet det kan være fristende å klikke på lenker og vedlegg. Spesielt på mobilen, når man er på farten. Sjekk alltid en ekstra gang dersom vedlegget er av en filtype du ikke kjenner til.
  • Aldri godta aktivering av «innhold» eller «makroer» i Word eller andre Office-programmer, spesielt ikke om dokumentet prøver å overbevise deg om at dette er nødvendig. Dette må du kun godta dersom du er 100% sikker på hvem som har laget og sendt dokumentet. 
  • Oppgi aldri konto- og kortinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon, uansett hvem som ber om det. Banken vil aldri be deg om å utlevere koder og passord i slike kanaler.
  • Hvis du har gitt fra deg ovennevnte opplysninger, sperr kort og konti så raskt som mulig.
  • Ha is i magen. Tenk og sjekk en ekstra gang før du gjør noe overilt. 

Opplevd noe du tror kan være svindel?
Har du opplevd noe som du mistenker kan være svindel? Ikke nøl med å ta kontakt med oss. Sammen med våre samarbeidspartnere jobber vi aktivt for å motvirke og stoppe ulike former for svindel. Dette arbeidet blir enklere for oss når vi får kjennskap til mistenkelige aktiviteter.  


Her er et eksempel på en svindel-e-post som har florert de siste dagene. 

Husk: 

  • ikke klikk på lenker i slike e-poster
  • ikke gi fra deg informasjon som gir svindlerne tilgang til konto og kort
  • har du allerede gått på limpinnen - ta kontakt med banken snarest.
Screenshot-svindel.jpg
Ikke klikk på lenken om du mottar en slik e-post.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi