Gå til sbm.no
Steinar Aasen, mekaniker og medeier i Express Bilservice.Steinar Aasen, mekaniker og medeier i Mekonomen-verkstedet Express Bilservice, anbefaler å velge de dekkene som du føler deg mest trygg på.

Trygg vinterkjøring:

Klar for en vinter bak rattet?

Pigger eller piggfritt er fortsatt et dilemma for noen av oss selv om flertallet nå kjører piggfritt.

– Mitt råd er at man bør velge det man føler seg mest trygg på. Tenk også litt over hvor du bruker bilen mest vinterstid før du tar valget, er tipset fra Steinar Aasen, bilekspert, mekaniker og medeier i Express Bilservice.

I disse dager er det hektisk aktivitet i lokalene i Sjømannsveien i Ålesund, og trangt om plassen på utsiden.

Hyttefolket
– Pigg er fortsatt en favoritt blant fjellfolket fordi de funker under de mest ekstreme forhold også om du har ei hytte med en utfordrende beliggenhet. Med pigger vet man at man kommer frem selv når vinterføret er på sitt mest krevende, forteller Steinar Aasen.

En fersk undersøkelse i regi av en dekkleverandør viser at 54,3 prosent nå velger piggfritt, mens 38,7 foretrekker vinterdekk med pigger.

Mange piggfrie fordeler
Piggfrie vinterdekk leverer i dag svært bra på de aller fleste vinterveier, de støyer mindre og gir en bedre kjørekomfort. Med piggfritt er man dessuten mer fleksibel for tidspunkt for dekkskifte og kan komme vinteren i forkjøpet. Det er med andre ord mange fordeler med piggfrie dekk.

Mønsterdybden sørger for friksjon mot underlaget og drenerer bort søle og vann – begge deler helt avgjørende for veigrepet. Steinar Aasen hos Express Bilservice, anbefaler å bytte dekk hvis mønsterdybden er 4 mm ved sesongstart.

Fem nyttige dekk-sjekkpunkter
Når du skal skifte dekk er det spesielt fem punkter det er viktig å sjekke ifølge vår ekspert:

1. Mønsterdybden sørger for friksjon mot underlaget og drenerer bort søle og vann – begge deler helt avgjørende for veigrepet. Loven sier minst 3 millimeter, men både eksperter og bilorganisasjonene mener dybden bør være minst 4 mm. Express Bilservice anbefaler å bytte dekk hvis mønsterdybden er 4 mm ved sesongstart.

2. Alder og produksjonsår. Du kan sjekke produksjonsåret ved å lese en DOT-kode på dekket på tre eller fire sifre. Er koden 0318 så betyr det at dekket ble produsert i uke 3 i 2018. Mange velger å bytte dekk etter maks fire års bruk selv om mønsterdybden fortsatt skulle være innafor. Gummiblandingen blir alltid hardere med tiden og kan sprekke opp.

3. Ujevn slitasje. Ved hvert dekkskifte er det smart å sjekke om dekket er ujevnt slitt. Det kan fortelle noe om bilens kjøreegenskaper. Er dekket slitt på siden bør du sjekke styringen, og forstillinga.

4. Lagring påvirker levetiden. Mye sollys gjør gummien hard. Dekkene bør lagres mørkt og kjølig. Dekk på felg kan henges opp eller legges flatt. Dermed unngår du trykk på mønsterflaten.

5. Riktig luftrykk er viktig for bremselengde, slitasje og kjørekomfort. Husk at du bør ha 10 prosent mer luft i vinterdekkene enn i sommerdekkene. Har bilen din sensor og elektronisk måler for dekktrykk, kan det være nødvendig å resette denne ved dekkskifte.

Selv om bilen din er godt skodd og har supre kjøreegenskaper, så husk at årsaken til uhell og ulykker nesten alltid finnes i førersetet, sier Steinar Aase.

Dekkhotell 
– Om du synes det er mye å passe på, så kan du overlate alt sammen til oss og vårt Dekkhotell. Vi tar hånd om alt som har med dekk, lagring, kontroll og dekkskifte å gjøre, sier Steinar Aasen om dekkhotellet til Express Bilservice som har 400 brukere.

Stram til
Om det er du eller andre som står for dekkskiftet, så bør du uansett sørge for at hjulboltene sjekkes og etterstrammes etter kjørte 50 til 100 km. Mange merker det før det er for sent, men 500 opplever årlig å kjøre på tre hjul etter at det fjerde stikker av. Ifølge Gjensidige utgjør slik skader minst ti millioner kroner i året.

Kjør safe
Selv om bilen din er godt skodd og har supre kjøreegenskaper, så husk at årsaken til uhell og ulykker nesten alltid finnes i førersetet.

– Avpass farten etter forholdene, holdt god avstand til bilen foran og sørg for å ha så god kontroll over kjøretøyet at du rekker å bremse ned. Egentlig ganske innlysende, men åpenbart ikke for alle på vinterføre, sier Steinar Aasen.

Kjekt å ha i bilen
På vinterstid kan det være kjekt å ha litt ekstra utstyr med seg. Refleksvest og varseltrekant er påbudt og en selvfølge året rundt. Og med relativt enkle hjelpemidler kan det være lettere å komme seg løs om du skulle kjøre deg fast:

– En sammenleggbar skuffe, små sekker med sand eller friksjonsmatter til å legge under hjula kan være kjekt å ha i bilen vinterstid. Startkabler likeså. Og husk å sjekke lys og viskere. Best mulig sikt er kjempeviktig når det er mørkt på veiene, påpeker Aasen.

Full tank
Skal du våge deg over en eller flere fjelloverganger i vinter så husk at full tank og en mest mulig oppladet el-bil kan være smart om det blir bom stopp eller kolonnekjøring. Derfor kan det være lurt å orientere seg om hvor den siste ladestasjonen eller bensinstasjonen før fjellovergangen ligger. Godt med varme klær og føde er også viktig å ha med seg. – Dermed er det vel egentlig bare å ønske god tur, sier Steinar Aasen med et smil.

Les også: Sjekk bilforsikringen din!

Les mer om bilforsikring.

Flere artikler i kategorien Privatøkonomi