Gå til sbm.no

Ikke bli lurt

Sjekk før du handler

Har du opplevd at varene er falske eller uteblir? Ta forhåndsregler før du julehandler på nett, så slipper du å sitte igjen med skjegget i postkassa.

Tusenvis av nordmenn blir lurt. Useriøse nettbutikker er et stort problem, og norske banker behandler årlig mange tusen reklamasjoner. Markedsføring av falske merkevarer florerer på nettet, særlig i sosiale medier. Ifølge juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug, er det utelukkende utenlandske aktører som driver falske nettsider, og da spesielt i Kina og utenfor EU og Europa.

Sjekk dette
Vi vet at mange vil gjøre unna hele eller deler av julehandlene på nett, også i år. Da kan det være greit å vite hva du skal se etter hvis du er i tvil om nettbutikken er seriøs. Et godt tips før du handler er Forbrukertilsynets sjekkliste som gir deg bra input på hva du bør være obs på:

1. Kontaktinformasjon
Sjekk kontaktinformasjonen til selskapet. Vær kritisk hvis du ikke finner noen annen informasjon enn et kontaktskjema. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer.

2. Språket
Er språket dårlig, eller tekstene automatisk oversatt, er det også ofte et tegn på en useriøs nettbutikk.

3. Sjekk andres erfaringer
Google nettstedet, eller søk på nettet etter andres erfaringer med nettbutikken på blogger eller i forum.

4. Superrabatter
Sjekk hvor sterkt rabatterte priser nettbutikken operer med sammenlignet med andre nettbutikker for samme vare eller tilsvarende produkter. Er tilbudet for godt til å være sant, er det som regel det.

5. Sjekk nettadressen
Se på nettadressen til butikken. Hos enkelte falske butikker består nettadressen av et kjent varemerke sammen med ord som «billig» eller «salg», som superbilligeparajumpers.no eller raybansalg.net. Sjekk hvem som har registrert domenet og hvor det kommer fra på Whois.com.

6. Forskuddsbetaling
De fleste nettbutikker tilbyr forskuddsbetaling, kanskje også som eneste betalingsløsning. Er du usikker på nettbutikken, bør du unngå å betale på forskudd. I så fall bør du benytte et kort med tilknyttet kreditt, der du mottar faktura og kan sjekke transaksjonene før du betaler fakturaen. Ved å bruke et slikt kort kan du i noen tilfeller kreve pengene tilbake.

7. Sjekk lista over useriøse
Sjekk Forbrukertilsynets liste over useriøse nettbutikker. 

8. Ta kontakt med banken
Har du gått i fella, er det viktig at du tar kontakt med banken i tillegg til å klage til selger. I noen tilfeller har du rett til å få refundert pengene fra banken, og det kan være smart å sperre kortet. Det gjør du enkelt i nettbank og mobilbank.



Flere artikler i kategorien Privatøkonomi